BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Saturday, April 24, 2010

Huh, Macam-Macam Betul!

“My baby you…are the reason I could fly….,” telefon bimbit yang terdampar di peraduan, merdu mengalunkan lagu kegemaranku. Aku segera mencapainya dan menjawab panggilan yang datangnya dari sepupuku. Dialah satu-satunya sepupu lelaki yang paling rapat dengan ku sejak dua dekat yang lalu. Mungkin atas faktor kami seusia dan mempunyai perangai yang sama-sama pelik membuatkan kami ‘ngam’. Air dicencang takkan putus. Begitulah perumpaan yang paling tepat bagi hubungan kekeluargaan antara kami. Agak pelik jugalah kerana jarang dia menghubungiku melainkan ada hal yang penting. Belum sempat aku menjawab salamnya, pantas dia mengajukan soalan kepadaku, “Kak Yong, free tak? Jom keluar. Teman orang cari barang kat Lowyat. Orang tunggu Kak Yong kat KL Sentral ye.” Dengan spontan aku menjawab, “Ok-ok. Sejam lagi Kak Yong sampai.” Hmm..pucuk dicita, ulam mendatang. Kebetulan aku sememangnya ‘free’ yang teramat sangat tiap kali hujung minggu. Aku lantas bersiap bimbang kelewatan hingga nanti dia terpaksa menunggu lama.

Dalam perjalanan dari Bukit Jalil ke KL menaiki tren LRT yang memakan masa hampir 40 minit, aku sempat mencuri-curi pandangan ku ke arah seorang jejaka yang agak tampan jugalah. Wajahnya memang cukup melambangkan kejantanan dengan kemasan rambut dan janggutnya yang orang kata ‘macho’lah. Dia dengan penuh gayanya masuk ke gerabak LRT tersebut dan duduk bersebelahan denganku bersama seorang rakannya lantas memulakan perbualan mereka. MasyaAllah, alangkah terkejutnya aku. Hendak tergelak pun ada. Hahahaha… Dari perbualan mereka aku memperolehi satu kepastian yang agak sukar untuk aku percaya hingga membuatkan aku berasa cukup geli hati. Rupa-rupanya mereka adalah ‘lelaki lembut, auww!’ Hmm..sungguh tidak ku sangka sama sekali. Kejantanan seorang lelaki yang pada mulanya berjaya menarik perhatianku rupa-rupanya tidaklah sejantan mana. Macam-macam betul manusia ni. Tetapi, Alhamdulillah kerana dia masih mengekalkan penampilannya sebagai seorang lelaki, tidaklah sehingga ke tahap berpakaian seperti wanita!

Setelah selesai kami membeli barang-barang si engineer komputer (sepupuku) di Plaza Lowyat, kami mengambil keputusan untuk ke Bukit Bintang. Sungguh, begitu ramainya umat manusia di situ. Kebanyakan dari mereka adalah golongan remaja hingusan. Begitulah ‘tren’ pelajar-pelajar sekolah di sini, berkumpul ramai-ramai, lepak sambil menunjukkan aksi dan kehebatan masing-masing. Ada yang hanya duduk termenung jauh memikirkan masa depan agaknya. Ada juga yang beraksi ‘shuffle’, bermain ‘skateboard’ dan tak kurang juga yang bergaduh dengan ‘awek’ sehingga ada aksi tarik-menarik rambut di khalayak yang ramai tersebut! Huh, macam-macam betul.

“Kak Yong, jom kita cari surau. Dah lewat ni,” ajaknya sambil mununjukkan jam pada tangannya yang ketika itu tepat 6.00pm. Kami lantas menuju ke arah bangunan Pavilion yang tidak jauh dari situ. Melangkah sahaja ke dalam ruang legar bangunan, terasa seperti berada di luar Negara. Mana tidaknya 80% daripada pengunjungnya terdiri daripada pelancong asing. Kami terus menuruni ‘escalator’ yang bertingkat-tingkat ke bawah bangunan tersebut untuk ke surau. Pintu surau dikuak, kaki kanan ku memulakan langkah memasuki ruang solat. Ketika itu kelihatan hanya seorang sahaja yang sedang mendirikan solat. Ayu sungguh wanita tersebut dengan telekungnya. Khusyuk dia berbicara dengan Penciptanya. Selesai sahaja aku berwuduk, kedua tapak tangan ku tadahkan memanjat doa ke padaNya. Ku lihat wanita tadi sudah selesai solat dan membuka telekung yang tadinya menyelubungi segenap jasadnya. Mataku terpana seketika. Subhanallah, betulkah apa yang ku lihat atau sebenarnya kerabunan mata ku semakin meningkat?? Benar, tak salah lagi. Wanita itu hanya memakai skirt yang tidak berapa labuh (di paras peha) dan berbaju singlet. Rambutnya usah ditanya, berwarna-warni mengalahkan pelangi yang merupakan fenomena optik dan meteorologi yang menghasilkan spektrum cahaya. Langsung hilang segala yang indah di mataku seketika tadi. Entahlah, dunia sekarang memang pelik, macam-macam betul. Tapi syukur Alhamdulillah, dia masih menunaikan salah satu tanggungjawabnya walaupun masih belum sempurna, InsyAllah dari solat yang didirikan akan memberinya cahaya petunjuk untuk menjadi wanita yang sempurna sebagai muslimah sejati. Aku sendiri pun masih banyak kurangnya. Banyak lagi yang perlu aku perbaiki. Semoga Allah sentiasa memelihara diriku, keluarga ku serta seluruh muslimin dan muslimat agar tetap teguh di jalanNya. Amin….

Thursday, April 22, 2010

Bahana Api Amarah

Kaki ku pantas melangkah keluar dari bilik sumber meninggalkan teman-temanku yang sedang asyik dengan perbicaraan kes di 'mahkamah palsu' yang merupakan salah satu 'task' kami pada minggu ini. Entah apa yang membuat jiwa ku terasa cukup tertekan, perasaan ku memberontak! Lansung tidak ku pedulikan 'lecturer' yang sedang melirik matanya ke arah kelibatku yang beredar dari bilik tersebut. Apa lagi yang tak kena ni wahai diri?! Argh! Segalanya diluar pertimbanganku, aku tak mampu berfikir dengan rasional lagi. Inilah salah satu kelemahan ku, apabila emosi dalam keadaan yang kurang stabil, untuk kesekian kalinya nafsu amarah terus menggalak walau atas kesilapan kecil sekalipun.


Aku biarkan penaku kali ini berbicara tentang sifat buruk yang ada dalam diriku ini. Menurut Imam Ibnu Qayyim Al-Jauziyah, marah merupakan kesempatan emas bagi syaitan untuk menggelincirkan manusia. Tak salah, kerana dalam berbagai kesempatan, Rasulullah saw mengingatkan para sahabatnya dengan pesanan singkat, namun sarat maknanya: “Jangan marah!”. Bahkan, menurut Abu Darda’ kondisi terdekat seorang hamba dengan murka Allah, adalah pada saat ia dilanda marah. Manakala marah menurut Hujjatul Islam al-Imam al-Ghazali adalah elemen yang terdapat dalam hati manusia. Ia ibarat api dalam sekam.


Apa pun definisi, marah adalah sifat yang diberi oleh Allah kepada makhluknya, Ibnu Manzur memetik ulasan seorang ulama mengenai marah.

"Marah sebahagian daripada makhluk, ia adalah sesuatu yang menyerap di dalam hati, ada yang mahmud (terpuji) ada yang madzmum (tercela). Tercela apabila bukan pada tempatnya, manakala yang terpuji apabila digunakan di sisi agama dan kebenaran."


Islam mengakui sifat semulajadi manusia seperti sifat marah ini. Oleh itu Islam tidak menyarankan menghapuskannya sama sekali, Imam al-Ghazzaliyy menyatakan membuang terus sifat marah adalah mustahil. Kitab Fathul Bariyy juga menukil kata al-Khatabiyy, nafsu marah tidak dilarang, kerana ianya perkara tabiՙi(fitrah), tidak dapat dihapuskan daripada tabiat fitrah seseorang. Sebaliknya seperti dalam aspek-aspek lain kehidupan, Islam menganjurkan supaya umatnya bersederhana, dalam konteks marah, Islam menyuruh umatnya mengawal dan menyalurkan kemarahan pada tempat dan darjah kemarahan yang bersesuaian. Firman Allah:

... orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik.”

(Ali ՙImran: 134)

“dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya.” (Asy-Syura: 37 )


Dalam as-Sunnah juga Rasulullah menyuruh umatnya mengawal kemarahan. Daripada Abu Hurairah berkata:

“Bukanlah orang yang kuat itu orang yang dapat mengalahkan orang lain dengan kekuatannya, sesungguhnya orang yang kuat itu adalah orang yang mengawal dirinya ketika dalam kemarahan.” (Hadith riwayat al-Bukhari, Muslim, Malik dan Ahmad)


Langkah asas yang perlu diambil adalah menghapuskan atau mengawal punca utama kepada kemarahan. Imam al-Ghazali pernah menyatakan beberapa punca utama kemarahan yang boleh disimpulkan di sini sebagai sifat takbur, sombong atau ego dalam diri manusia. Jadi inilah punca utama kemarahan yang ekstrem yang perlu dihapuskan atau dikawal. Jika sifat-sifat madzmumah ini terkumpul dalam diri seseorang, ia akan melahirkan sikap yang buruk dan sukar melepaskan diri dari kongkongan emosi marah. Imam al-Ghazali mencadangkan sikap rendah diri, bersederhana, dan qanaah untuk mengimbangi sifat-sifat madzmumah tersebut. Juga umumnya, langkah asas mengurus kemarahan yang baik adalah menerapkan nilai-nilai positif yang dianjurkan oleh Islam kepada umatnya seperti bersangka baik, berlemah lembut dan sebagainya.


Hmm..sememangnya benar apa yang Imam Ghazali nyatakan itu. Sungguh, terlalu banyak sifat-sifat madzmumah yang bertandang di hati ini yang terkadang aku sedar mahupun tidak.

اَسْتَغْفِرُ ٱللهَ ٱلْعَظِيمَ

Saturday, April 17, 2010

Pengembaraan Yang Tiada Berkesudahan

Perjalanan yang memakan masa hampir 2jam menaiki bas dari Puncak Alam ke Kota Raya Kuala Lumpur cukup membuatkan aku lelah. Huh, begitu jauhnya untuk ke KL dari kampus baru ku ini. Mungkin ini yang pertama dan terakhir kalinya aku “outing” ke KL. Sekarang aku tepaksa menerima hakikat yang aku kini bukan lagi di Kolej Alamanda, Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur yang hanya 10 minit untuk ke Mid Valley Megamall tetapi di Kolej Refflesia, Puncak Alam, Selangor! Peluang menjejaki Kuala Lumpur yang hampir 10 bulan aku tinggalkan tidak disia-siakan begitu sahaja. Segala pelusuk tempat yang pernah aku lewati sewaktu tinggal di sini dahulu aku singgahi . Tempat yang paling menjadi kegemaranku adalah Masjid India di mana ianya syurga bagi kaum wanita untuk membeli-belah!

Tempat terakhir yang ku singgahi adalah Mid Valley. Walaupun tidak ada yang istimewa di situ, namun kata orang sekadar ‘melepaskan rindu’. Di sana, aku melewati MPH Book Store yang begitu menjadi kegemaranku. Ianya sering menjadi tempat aku menghabiskan masa serta melepaskan kebosanan dan ke”tension”an tatkala hujung minggu mahupun selepas waktu kuliyah setahun yang lalu. Aku bukanlah golongan ulat buku kerana kalau diikutkan, aku paling malas membaca tambahan lagi buku-buku akademik ku yang tebalnya berinci-inci! Tetapi mungkin disebabkan minat untuk mengetahui lebih mendalam tentang agamaku yang tercinta menyebabkan aku suka menghabiskan masa dengan membaca dan menulis. Hadith Rasulullah s.a.w bermaksud.

“Allah mendidikku, maka Dia memberikan kepadaku sebaik-baik pendidikan.”

Apa yang membuatkan aku jatuh cinta terhadap tempat ini adalah kerana di sana terdapat pelbagai jenis buku yang sesuai dengan cita rasa ku dan apa yang lebih menarik, aku tidak perlu menghabiskan wang ratusan ringgit semata-mata untuk mentelaah ilmu-ilmu yang terkandung di dalamnya kerana di sini para pengunjung dibenarkan membaca buku-buku yang ada di gedung ilmu itu secara percuma dan selama mana yang mereka ingini.

Tanganku mencapai sebuah buku yang tajuknya begitu menarik minat ku. Tanpa berlengah, aku mengambil 'side parking' di suatu sudut bersama beberapa pengunjung lain yang kelihatan tekun mengamati bahan bacaan masing-masing. Aku mendalami setiap baris ayat yang terkandung dalam buku tersebut. Aku cukup tertarik dengan salah satu ayat dari penulis muda, Hilal Asyraf dalam bukunya yang berjudul ‘Kembara Hamba Mencari Cahaya’

“Apabila kita katakana yang kita hendak mendekati Allah, hakikatnya kita telah mengisytiharkan perang terhadap segala bentuk dosan dan maksiat”

Itulah hakikat sebenar disebalik kata-kata yang sering meniti di bibirku. Aku merenung kembali ke dasar hatiku. Ayat-ayat dalam penulisan beliau mendorongku untuk memuhasabahkan diri, mengimbas seketika setiap detik dan masa yang aku lalui hari demi hari. Aku ingin mendekati Allah bermakna aku harus segera meninggalkan segala yang salah disisinya. Namun rasanya, masih terlalu banyak yang belum aku tinggalkan dan masih terlalu banyak yang perlu aku kerjakan untuk lebih dekat dengan Penciptaku.

Bercakap tentang perkara ini, aku percaya ianya begitu berkait rapat dengan konsep hijrah. Penghijrahan dari sesuatu perkara yang buruk kepada yang baik dan dari yang baik kepada yang lebih baik. Itulah apa yang sedang ku usahakan sehingga kini. Dan ianya takkan pernah berakhir selagi aku hidup di alam fana ini. Sesungguhnya lebih banyak penghijrahan yang bakal berlaku dalam episod hidupku ini. Sabda Rasulullah s.a.w.:

“Hijrah tidak akan terputus sampai taubat terputus dan taubat tidak akan terputus sehingga matahari terbit dari barat.” – Hadis riwayat Abu Dawud

Aku percaya, ramai antara umat Islam kini yang tidak mengetahui bahawa hijrah adalah perkara yang wajib dilaksanakan ke atas diri mereka. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:

“Sesungguhnya orang-orang yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat dengan berkata: "Apakah yang kamu telah lakukan mengenai ugama kamu?" Mereka menjawab: "Kami dahulu adalah orang-orang yang tertindas di bumi". Malaikat bertanya lagi: "Tidakkah bumi Allah itu luas, yang membolehkan kamu berhijrah dengan bebas padanya?" Maka orang-orang yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.” al-Nisaa’ : 97

Benar, hijrah bukanlah perkara yang mudah untuk dilakukan. Aku sendiri mengakui amat sukar untuk memulakan langkah penghijrahan terutamanya dari perkara yang buruk kepada perkara yang baik. Tapi percayalah, sekali kita memulakan langkah dalam landasan hijrah, kita pasti akan berpuas hati dengan hasilnya dipenghujung landasan itu. Di dasar hatiku, kembimbanganmula bermaharajalela. Aku bimbang diri ku makin jauh tersasar dari agamaku kerana imanku masih lemah untuk menghadapi segala cabaran masa kini yang begitu besar sekali.

Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya.

Amin....

Wednesday, April 14, 2010

Cintaku Tersemat UntukNya

Dini hari kembali bertamu. Kepekatan malam masih jelas menutupi atmosfera alam. Ku kira ketika itu tepat jam 4.00am. Aku bersama teman seperjuangan ku asyik menyiapkan “slide show” mengenai apa yang telah kami perolehi sepanjang menjalani latihan praktikal yang bakal dipersembahkan dihadapan “lecturer” kami keesokan harinya. Zikir-zikir beralun memecah kesunyian, mendamaikan kalbu, menyelinap ke segenap urat darah. Syahdu rasanya mengamati maksud-maksud yang cukup indah tersirat di dalam alunan zikir-zikir tersebut. Dari Anas ra bahwa Rasulullah saw bersabda :

“Jika kamu sedang melewati kebun-kebun syurga, maka singgahlah ke dalamnya. Tanya para sahabat : Apa yang engkau maksud dengan kebun-kebun surga, wahai Rasulullah?? Sabda beliau : Ia adalah majlis-majlis zikir.” (Riwayat Tirmizi dan menilainya Hasan, Ahmad,AL Baihaqi dan Ibnu Syahim)

“Orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.” (Surah 3: Al Imran Ayat 191)

Alunan zikir-zikir merdu ini membuatkan kuntuman cinta yang sudah lama tersemat kian mekar dan mengharum menghiasi laman hidupku. Sungguh agungnya Allah, sugguh mulianya Rasulullah. Betapa aku tenang disisinNya, damai bersamaNya. Bait-bait zikir tidak menjadi pengubat rindu malahan menjadi bisikan rindu yang penuh dengan pengharapan terhadapNya. Cinta yang bertasbih mengutus hati ini untuk lebih dekat denganNya. Sungguh, aku amat mendambarkan cintaNya.

سُبْحَانَ اللَّهِ، والحَمْدُ لِلَّهِ، وَلا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ

لا حول ولا قوة إلا بالله

لا إلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ وَهُوَ على كُلّ شَيْءٍ قَدِيرٌ


“Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad SAW yang dengan berkat baginda, Engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan ke atas keluarga dan sahabat baginda”

“Dengan namamu Ya Allah, kami meminta pada waktu pagi dan petang, bagi Mu segala pujian pada waktu pagi dan petang, kurniakan kepada kami dari sisiMu petunjuk, tunjukkan kami jalan kebaikan. Sesugguhnya ketaqwaan kepada Allah adalah cahaya dan jalan kejayaan.”

Sebaik-baik manusia adalah manusia yang selalu mengingati Allah SWT. Tidak kira di mana dan apa juga yang dilakukan, hati kita sentiasa mengingati Allah. Dengan menyebut dan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.

Berikut adalah amalan zikir harian yang boleh kita lakukan sebagai amalan setiap hari:

AHAD

ISNIN

SELASA

SABTU

JUMAAT
KHAMIS
RABU
Semoga dengan berzikir, hati kita menjadi tenang dan kita menjadi insan yang bertaqwa serta bertambah-tambah imannya. Amin...

Saturday, April 10, 2010

Kekasih Yang Sungguh Kasihan

Dedaun hijau melambai mesra tatkala disapa angin nyaman yang berkeliaran di ruang udara. Suasana petang di Hutan Lipur Sungai Congkak itu cukup mendamaikan. Aliran sungainya mengalir merentasi liku-liku tanpa mempedulikan bebatu yang bagaikan cemburu melihat ia mengalir riang. Sedang aku asyik terbuai dengan keindahan ciptaan Tuhan Yang Maha Indah itu, tangan ku di sentap oleh anak kecil yang kelihatan begitu ghairah untuk mencecahkan dirinya ke dalam air yang dingin itu. “Kak Yong…Kak Yong, jomlah bawa Haikal ke sana!! Haikal nak mandi guna pelampung Ben10 ni,” jeritnya yang merupakan anak kepada sepupuku yang menjadi pemecah kesunyian tatkala aku bertamu di rumahnya.

Dalam keasyikan melayan kerenah si kecil bersama adiknya yang bagaikan itik bertemu air, pandangan ku tertarik pada sekumpulan remaja yang diamatanku dalam linkungan 19-21 tahun. Mereka kulihat sedang asyik menikmati “keindahan” dalam dunia mereka. Pada mulanya ku sangkakan mereka adalah pasangan kekasih (lelaki dan perempuan) tapi ternyata aku silap! Lensa kamera DSLR yang berada di tangan ku seolah-olah memaksa aku untuk difokuskan ke arah mereka. Waah, aku ni macam wartawan “terjah” pula rasanya. Tenyata mereka memang pasangan kekasih tetapi kasih mereka bukan calang-calang kasih. Kasih antara perempuan yang berpewatakan lelaki (pengkid) dengan kekasih wanita yang digelarnya “awek”. Begitu menjijikkan tingkah mereka. Siap berkhemah lagi dipinggiran sungai. Entah apa yang mereka rencanakan. Mungkin ingin menghabiskan malam minggu bersama sang kekasih hati bertemankan alunan deruan air sungai, di saksikan oleh rembulan terang di kala malam hari?? Hmmm…Allah lebih mengetahui…Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Sesiapa di antara kamu melihat kemungkaran, maka hendaklah diubah dengan tangan (kuasa), tetapi jika tidak berkuasa mengubahnya dengan tangan, maka ubahlah dengan lidah (nasihat) , tetapi jika tidak mampu mengubahnya, maka ubahlah (benci) dengan hati. Maka yang demikian itu adalah selemah-lemah iman." ( Muttafaq Alaih).

Sebenarnya ini bukanlah situasi pertama yang ku lihat. Sudah bermacam-macam ragam pasangan lesbian telah ku saksikan lebih-lebih lagi ketika aku menetap di Pulau Pinang 2 tahun yang lalu. Mereka begitu bermaharajalela dengan drama-drama mereka yang cukup romantis sekali (Nauzubillahiminzaliq). Subhanallah, sudah pupuskah lelaki di atas muka bumi Allah ni? Atau begitu teruk mereka dipermainkan oleh lelaki sehingga mereka merasakan mereka lebih layak memegang watak lelaki dalam pentas dunia? Sesungguhnya Allah telah menetapkan untuk mereka menjadi seorang wanita di dunia ini. Tidakkah mereka rasa bersalah menentang penetapan Pencipta Yang Teragung dengan cuba mengubah kejadian asalnya? Sabda Rasulullah SAW, daripada Ibn Anas r.a berkata;

Rasulullah SAW melaknat mereka yang menyerupai wanita daripada kalangan lelaki dan mereka yang menyerupai lelaki daripada kalangan wanita.” (HR al Bukhari)

Tidakkah mereka berasa bertuah kerana lahirnya kedunia sebagai perhiasan yang indah? Tidakkah mereka tahu bahawa banyak kelebihannya menjadi wanita yang sebenar-benarnya wanita? Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud:

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." (Hadis Riwayat Ahmad)

Kehendak nafsu buas yang tidak dikawal lantas mengganas sehingga menjerumuskan diri dalam hubungan sejenis yang terang-terangnya dilarang oleh Allah. Sememangnya dunia kini kembali mengimbas segala yang pernah terjadi ke atas umat-umat terdahulu. Hubungan sejenis ini telah berlaku sejak zaman Nabi Lut lagi sehingga Allah berfirman:

“..dan Nabi Lut juga (Kami utuskan). ingatlah ketika ia berkata kepada kaumnya: "Patutkah kamu melakukan perbuatan Yang keji, Yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun dari penduduk alam ini sebelum kamu? Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat kamu Dengan meninggalkan perempuan, bahkan kamu ini adalah kaum Yang melampaui batas".(Surah Al-‘Araf : 80 - 81)

Apa lagi yang mampu aku katakan? Kecewa, sedih, marah dan segala yang ku rasai ini tidak mampu merubah pemikiran dan tingkah laku mereka yang sudah semakin jauh tersimpang dari jalan Allah. Biarlah ianya menjadi pengajaran buat diri ku agar aku tidak terjerumus dalam apa jua bentuk kemaksiatan yang mengundang kemurkaan Allah. Nauzubillahiminzaliq…

Wednesday, April 7, 2010

Hadirnya Bagaikan Sebuah Anugerah

“Jangan lupa, tiap kali lepas maghrib baca Surah Al-Waqiah,” inilah pesanan dari seorang teman yang sering berlegar-legar dalam kotak ingatanku. Walaupun sudah hampir 6 tahun kata-kata ini diungkapkan, namun ia masih mekar dalam ingatan. Alhamdulillah, selama aku masih mengingati pesanan ini, selama itulah ia akan tetap aku amalkan. InsyAllah… Menyingkap kembali permulaan terjalinnya ukhwah antara aku dan dia 6 tahun lalu membuatkan benih-benih kerinduan kembali bercambah dilubuk hati ku. Perkenalan yang tidak pernah dirancang itu bagaikan satu anugerah yang tidak tertara bagi ku. Diusia belasan tahun itu hati remajaku masih belum mantap, masih tercari-cari arah hidup, masih tertanya-tanya tujuan hidup dan segalanya masih mentah bagiku.

Sungguh, aku tidak pernah menyedari kehadirannya di sekolah itu walaupun kami sama-sama tinggal di asrama memandangkan aku bukanlah jenis yang suka memerhatikan pelajar-pelajar lelaki yang ada disekelilingku kerana aku merasakan bahawa aku lansung tidak memerlukan apa-apa khidmat dari mereka. Tambahan pula, kenakalan pelajar-pelajar aspura disekolah itu yang sering mengusik ku membuatkan aku semakin rasa benci dengan kaum tersebut.

Malam “prep” adalah malam yang paling membosankan bagiku. Maklum sajalah aku bukanlah dari golongan pelajar yang suka mengulangkaji pada waktu antara 9pm-11pm kerana bagiku ianya adalah waktu genting, waktu untuk aku tidur. Peraturan tetap peraturan dan terpaksalah aku turutkan saja sehingga kadang-kadang aku "mengulangkaji" bertemankan mimpi-mimpi dan perbualan kosong bersama teman-teman yang sekapal dengan ku. Sedang aku asyik membalas hujah-hujah kosong itu, aku dan beberapa biro-biro aspuri yang lain dipanggil. Ada perjumpaan tergempar katanya. Dengan hati yang penuh keriangan, aku segera meninggalkan dewan “prep” tersebut. Riang kerana tidak perlu terus menghabiskan masa di dewan tersebut. Kelihatan GPK HEM sudah sedia menuggu di bilik perjumpaan kami. Beliau tidak keseorangan kerana warden juga turut hadir. Tak lupa juga Ketua Aspura bersama dengan anggota biro-bironya yang kelihatan begitu gah sekali dengan jawatan yang disandang. Aduhai, ada apa dengan pangkat yang mereka miliki. Hanya sekadar hiasan semata-mata untuk memikat pelajar aspuri sedangkan bila ada hal-hal yang memerlukan khidmat mereka, pasti seorang pun tidak akan kelihatan. Sudahnya, biro-biro aspuri juga yang terpaksa membereskan hal tersebut.

Dalam perjumpaan tersebut, aku ditempatkan di meja hadapan sekali bersama-sama Ketua-Ketua Biro Aspura dan Aspuri. Entah apa nasibku malam tersebut kerana hanya aku dan Ketua Aspuri sahaja yang merupakan pelajar perempuan di meja tersebut. Ke mana hilangnya Ketua-Ketua Biro Aspuri yang lain pun aku tidak pasti. Mesyuarat tetap diteruskan walau aku agak tidak selesa kerana terpaksa berhadapan dengan lelaki-lelaki perasan, pujaan pelajar aspuri yang tak sudah-sudah memerhatikan setiap tingkahku. Aaah, sungguh terkongkong ku rasakan. Hampir sejam setengah berlalu. Kelihatan masing-masing sudah hilang fokusnya. Hanya GPK HEM sahaja yang masih bersemangat menerangkan isu peraturan di asrama tersebut. Rasanya sudah berhelai-helai buku notaku dilakarkan dengan lakaran-lakaran seni ku akibat terlalu bosan.

Aku kembali mengalihkan tumpuanku ke arah beliau kerana bimbang habis muka surat kosong dalam buku tersebut jika aku terus melayan kekreatifanku. Tanpa ku sedar, buku tersebut di tarik oleh seorang hamba Allah yang duduk disebelahku. Sempat jugalah dia mengarang "cerpen" dalam buku rojakku itu. Sehabis sahaja perjumpaan, aku terus pulang ke “dorm” dan melayan mimpi-mimpi ku. Pada keesokkan harinya baru aku berpeluang untuk membuka buku kesayangan ku tersebut. Aku tergamam seketika melihat ada tulisan pelik yg bukan milikku terkandung didalamnya. Sungguh, aku jatuh cinta dengan ayat-ayat yang terbait di situ. Apa yang di tulis?? Biarlah ianya terus tersimpan kemas dalam kamar hatiku. Hari demi hari aku lalui dengan penuh gaya ketenangan seolah-olah tidak ada apa yang berlaku sedangkan di hati ini Tuhan sajalah yang tahu betapa aku tercari-cari siapa empunya tulisan ini.

Di takdirkan, suatu hari aku ditugaskan untuk mengambil nama semua yang berjawatan di asrama untuk proses pensijilan. Aku mencuri waktu senggangku ketika guru tidak memasuki kelas untuk mendapatkan nama-nama tersebut. Kelas demi kelas aku susuri dan tibalah ke kelas pelajar tingkatan lima yang merupakan kelas terakhir. Aku memanggil semua yang berkenaan untuk tampil kehadapan dan menulis nama masing-masing. Tidak semena-mena, perhatianku ditarik oleh seorang pelajar lelaki yang sedang menulis namanya. Aku teliti setiap huruf yang dilakarnya. Sungguh, dia adalah pemilik tulisan tersebut. Dia sempat melemparkan senyumannya sebelum berlalu pergi. Senyuman yang terus memanah jantungku sehingga degupnya tidak lagi seirama.

Setelah aku mengamati siapa dirinya, baru aku sedar yang sebenarnya dia seringkali hampir dengan ku dan merupakan seseorang yang selalu menonjolkan diri dikhalayak umum. Begitu lucu sekali rasanya kerana aku tidak perasan kehadiranya selama ini sedangkan dia adalah sejawat denganku, Ketua Biro Kerohanian. Selain itu, dia pernah sama-sama berganding bahu denganku dalam pertandingan tadarus dan hafazan peringkat zon mewakili sekolah. Dia juga sering mengimami jemaah-jemaah muslim di asrama. Bahkan dia sering mencuri masa kami dengan khutbah-khutbahnya apabila ada waktu senggang terutamanya sesudah berjemaah maghrib, isya' dan subuh. Entah benteng apa yang menghalang ku untuk menyedari kehadirannya sebelum ini. Mungkin perasaan tidak suka dengan kaumnya menjadi tembok bagi benteng tersebut.

Aku membalas persahabatan yang pernah dihulurkannya melalui buku ku tempoh hari dengan sepucuk surat dan akhirnya kami menjadi “sahabat pena”. Agak geli hati bila dikenang kembali seolah-olah kami bisu kerana tidak pernah berbicara melainkan dalam lakaran pena di atas berkeping-keping kertas. Hampir 7 bulan kami berhubung dengan cara tersebut. Apa yang membuat aku kagum dan menghormatinya adalah sikapnya yang penuh berhikmah. Apa yang dicoretkannya buatku cukup bermakna sekali kerana tidak pernah lekang dengan nasihat-nasihat dan ilmu-ilmu yang berguna buatku memandangkan di usiaku yang sebegitu terlalu banyak ilmu-ilmu agama yang aku belum ketahui. Ketika aku kealpaan, warkahnya hadir membisikkan keinsafan. Saat aku merasa lemah tatkala diuji dengan dugaan, dilayangkan sedikit kekuatan untuk aku tegar meghadapinya dan adakalanya dia nyalakan harapan saat aku meragukan keampunan Allah. Sungguh aku terharu dengan layanannya terhadapku. Di setiap warkahnya pasti di akhiri dengan ungkapan yang cukup bermakna, “Jaga diri.. Jaga amal..Jaga iman…”

Dalam diam, aku mula menyimpan perasaan terhadapnya. Dialah lelaki pertama yang berjaya menggoyahkan perasaanku. Namun tidak ku luahkan memandangkan aku merasakan diriku masih tidak layak untuk menjamah cinta walaupun dia seringkali menyatakan rasa sayangnya terhadapku. Biarlah perasaan itu tertanam dan subur dalam hatiku sahaja.

Setiap pertemuan, pasti adanya perpisahan. Aku akur dengan kenyataan ini. Selepas aku menamatkan PMR di sekolah tersebut, aku telah berpindah ke sekolah berhampiran rumahku. Dia pula membawa haluannya sendiri selepas tamat tingkatan lima. Apa yang pasti, bagiku ukhwah yang terjalin antara aku dan dia tidak ada penghujungnya kerana ianya tidak akan dibatasi oleh waktu mahupun jarak. Segala ilmu yang dikongsikan akan aku amalkan sedaya upaya ku kerana aku yakin Allah pasti memberikan ganjaran buat orang yang menyampaikan ilmu selama mana ilmu itu diamalkan oleh orang yang menerimanya. Hilangnya buat masa ini tiada lagi pengganti. Dia adalah sahabat yang teristimewa bagiku, sahabat dunia akhirat. Jika diizinkan Allah, aku ingin bertemunya kembali. Namun segalanya terletak pada Allah kerana sesungguhnya Dia lebih mengetahui dan Dialah yang berkuasa merencanakan setiap pertemuan dan perpisahan. Aku akhiri coretanku kali ini dengan rangkapan lagu yang cukup bermakna buatku…

♫♪Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan?
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan
Yang terbias pada ketulusan
Sekeping hati seorang insan
Bernama teman..
♫♪

Sunday, April 4, 2010

Segalanya Tentang Cinta

Pagi minggu ini dirasakan cukup bermakna sekali untuk ku isikan dengan melayan kerenah adik-adik yang selalu menyerikan hari ku. Tawa riang dan sendu tangis mereka sering menjadi kerinduaan ku tatkala berjauhan dari mereka. Terlalu sukar untuk diluahkan perasaan sayang yang tertanam jauh dalam dasar hati ku ini terhadap mereka.

Saat mereka sedang asyik menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru masing-masing, aku sempat membaca buku yg bertajuk “Tentang Cinta” hasil tulisan anak kelahiran Ipoh, Pahrol Mohd Juoi. Buku ini adalah pemberian salah seorang teman sekuliyah ku di universiti. Aku agak terkesima apabila dia menghulurkan buku ini kepada ku tempoh hari kerana sudah lama benar rasanya aku meninggalkan zaman pecintaan ini. Sambil tergelak kecil aku menerimanya dan baru kini aku berpeluang untuk mendalami apa sebenarnya yg tersirat dalam buku tersebut.

Bercakap soal cinta, terkenang zaman persekolahan yang dipenuhi dengan bunga-bunga cinta monyet. Terasa geli hati juga apabila ianya bermain-main di lubuk ingatan ini. Bak kata penulis, “Habis segala ciptaan Tuhan dijadikan lakaran metafora dan analogi. Embun, pelangi, salju bulan dan bintang semua dijadikan lambang bagi memuja kekasih”

Rasa cinta bertandang ke dalam jiwa tanpa diundang dan di minta. Keinginan itu tidak perlu dipelajari dan dicari. Lelaki inginkan cinta wanita dan begitulah sebaliknya. Bijak pandai pernah mengingatkan “Janganlah dibawa berbincang tiga golongan manusia. Pertama yang sedang kelaparan, kedua yang sedang yang sedang sakit dan ketiga yang sedang mabuk cinta”. Kenapa? Orang yang lapar akan hanya memikirkan perutnya. Orang yang sakit sedang derita menanggung sakitnya dan org bercinta pula hanya memikirkan yang dicintai. Anda pernah terserempak dengan sepasang kekasih di stesen komuter atau bas? Semua orang malu melihat gelagat keterlaluan mereka tetapi mereka tidak sedar akan hal itu dan terus melayan kemesraan.

Cuba bayangkan sedemikian indah dan damainya syurga, namun Nabi Adam a.s berasa kesunyian dan inginkan teman. Lalu Allah ciptakan Siti Hawa sebagai pasangan untuk dicintai. Dan kita anak cucu pewaris rasa cinta itu. Bercinta tidak salah kerana itu adalah fitrah yang dikurniakan oleh Allah kepada setiap manusia. Tetapi fitrah perlukan hidayah, jika tidak fitrah akan menjadi fitnah.

Bercinta ada peraturannya. Allah inginkan keselamatan dan kesejahteraan dalam memenuhi keinginan fitrah. Tanpa peraturan, akan terjadinya “Cinta Terlarang”. Seteguk kita minum dari kendi cinta terlarang, racunnya akan meresap membunuh akal, jiwa dan perasaan. Cinta suci mesti dipelihara dan dilindungi. Orang yang tidak memelihara dan melindungi cinta samalah dengan mempermainkannya. Cinta yang dipermainkan ialah cinta yang tidak setia, cinta bersalut nafsu, cinta yang tiada matlamat dan tujuan yang suci dan tinggi melainkan matlamat duniawi dan bermartabat rendah.

“Hidupku untuk cinta”. Masyhur sekali kata-kata yang dianggap keramat ini. Padahal hidup adalah untuk ibadah (mengabdikan diri kepada Allah). Mana mungkin cinta manusia boleh dijadikan tujuan hidup. Ya..memang cinta perlu dalam kehidupan tapi ianya bukan tujuan tapi keperluan. Tujuan lebih utama dari keperluan. Cinta itu makanan jiwa. Gunakanlah cinta manusia untuk beribadah atau dengan kata lainnya gunakan cinta manusia untuk mendapat cinta Allah. Jangan sampai keperluan dijadikan tujuan hingga tanpa sedar cinta seolah-olah dianggap tuhan. Sungguh, Tuhan kerap terpinggir dalam hubungan cinta yang terlarang. HukumNya dilanggar tanpa rasa bersalah tetapi dengan rasa manis dan megah. Semuanya seolah-olah halal kerana cinta. Firman Allah;

“Apakah kamu tidak melihat bagaimana ada manusia yang mempertuhankan hawa nafsunya dan Allah membiarkan ia sesat sesudah ia tahu. Dan Allah menutup rapat pendengaran dan hatinya dan Dia tutupi pandangan mereka. Maka siapakah yang dapat memeberikannya petunjuk selain Allah. Apakah mereka tidak mengambil pengajaran?” (Al-Jatsiah: Ayat 23)

Racun-racun berbisa yang memusnahkan pohon cinta sejati telah dianggap sebagai baja. Akhirnya pohon cinta terlarang pun tumbuh dan berbuah. Buah yang pahit, masam dan memabukkan.

“Cintailah sesuatu itu sekadar sahaja, berkemungkinan ia akan menjadi kebencian mu pada suatu ketika. Bencilah yang engkau benci itu sekadar sahaja, berkemungkinan ia akan menjadi kecintaanmu pada suatu ketika. ”

“Kami bercinta kerana Allah,” begitulah yang selalu kita dengar tapi bagaimana ya? Bagaimana bercinta kerana Allah? Iringilah dengan niat untuk bernikah secara sah. Sabda Rasulullah SAW:

Apabila seseorang itu berkahwin, sempurnalah separuh agamanya tinggal lagi separuh untuk disempurnakan”

Oleh itu, usahlah bercinta hanya dengan niat sekadar untuk suka-suka. Jika dirasakn masih belum mampu untuk serius, jangan bercinta dahulu. Tangguhkan, katakan pada diri, “Aku hanya tertarik atau minat”. Simpan dan pendam perasaan itu dalam jiwa sedalam-dalamnya. Jangan sesekali diluahkan untuk mengundang riaksi. Jangan bercinta kerana kasihan. Jika kita bercinta kerana kasihan, kita akan merosakkan diri kita dan orang yang kita kasihankan.

Pastikan semasa menjalinkan hubungan cinta, tiada hukum Allah yang dilanggar. Dating berjam-jam, sembahyang 5 minit pun tak larat. Kalau begitu siapa yang lebih kita cintai? Si dia atau DIA?? Hubungan cinta juga jangan sampai terjerumus dalam perkara yang melalaikan dan merugikan. Masa dibazirkan. Air mata tergenang atas sebab murahan. Entahlah…buruk sangat kekadang kita lihat orang bercinta ni. Mereka tidak sedar orang sekeliling, macam berada di dunia mereka sendiri. Tidak mustahil kalau ada yang mengeluh, “Cinta apa namanya jika tidak ada dating, perbualan telefon secara marathon, SMS romantik, sentuhan tangan dan sebagainya” Yakinlah tidak ada keindahan dengan melanggar peraturan Allah. Yakinlah Allah itu indah dan cinta pada keindahan. Tidak mungkin Dia memusnahkan keindahan cinta yang diberikan dengan peraturan-peraturan yang boleh menghakis keindahan cinta itu. Sebaliknya dengan peraturan itulah keindahan cinta akan tetap terpelihara dan lebih terserlah.

Cara hidup ‘belangkas’, berjalan bersama, makan bersama dan lain-lain lagi secara bersama antara lelaki dan perempuan yang belum bernikah sudah tidak dirasakan satu dosa kerana ianya sudah menjadi kebiasaan. Soalnya bolehkah hanya dengan suatu yang dianggap biasa maka wajar ia diaggap betul dan benar? Adakah couple-couple ini mengikut peraturan Allah? Tepuk dada tanyalah iman. Macam mana nak dikatakan couple kalau tak nampak ciri-ciri ke’couple’annya? Ya, couple telah sinonim dengan perkara-perkara yang bertentangan dengan syariat. Sayangnya, oleh kerana couple ini sudah menjadi budaya, yang tidak bercouple kadang-kadang terasa janggal. Ingin ditegaskan, sekalipun majoriti telah melakukannya, itu tidak bererti perkara itu baik. Bahkan dalam sabda Baginda Rasulullah:

“Islam itu bermula dalam keadaan asing dan akan berakhir dalam keadaan asing. Maka beruntunglah orang yang menghidupkan sunnahku ketika orang merosakkannya”

“Dan jika kamu mengikut sebahagian besar manusia (majoriti) di atas muka bumi ini nescaya kamu akan disesatkan dari jalan Allah” (Al-An’aam: Ayat 116)

Namun orang yang beriman sentiasa yakin dengan pembelaan Allah. Khususnya bagi yang meninggalkan budaya ‘couple’ ini atas niat ingin mematuhi perintah Allah. Mereka seharusnya tidak merasa bimbang kalau-kalau tidak dapat jodoh. Jika benar-benar kita mengikut peraturan Allah dan mampu mengawal diri walaupun ada keinginan yang membuak-buak, Allah pasti tidak akan mensia-siakan kepatuhan itu. Sebab itu menerusi Al-Quran Allah menegaskan:

“Perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Dan lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik” (An-Nur: Ayat 26)

Begitulah sedikit ringkasan daripada buku tersebut. Ini hanyalah separuh dari kandungannya kerana aku tidak berkesempatan untuk menghabiskan pembacaanku buat masa ini. Moga Allah memelihara diri kita dari cinta yang terlarang. Cinta yang sejati ialah cinta yang tidak bertambah kerana kebaikan dan berkurang kerana kesalahan. Sesungguhnya cinta Allah adalah cinta yang teragung antara cinta-cinta lain.

“Kita tidak boleh mencintai orang lain sebelum kita mencintai diri sendiri. Dan kita tidak boleh mencintai diri sendiri sebelum kita mencintai Allah”