BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Sunday, May 23, 2010

Makan Untuk Hidup, Bukan Hidup Untuk Makan!

Jam menunjukkan 1.00pm. Aku lantas meninggalkan kaunterku memandangkan waktu rehat hanya sejam dan terus menuju ke 'pantry' bersama beberapa orang rakan yang lain untuk makan tengahari. Sedang aku asyik menikmati roti Gardenia yang berintikan sambal bilis, tiba-tiba aku ditergur oleh salah seorang daripada mereka, "Hai Sha, lunch dengan roti je ke? Meh la makan nasi sekali," sambil menghulurkan hidangan lauk-pauk mereka yang berbagai jenis terhidang di atas meja tersebut. Kari ikan, sayur masak lemak, sambal belacan dan banyak lagi. Aku menolak dengan lembut. Bukan tak sudi tetapi tidak berapa tertarik dengan hidangan itu. Cukuplah dengan roti sekadar ingin mengeyangkan perut selain dapat menjimatkan masa. Jadi waktu rehat yang selebihnya boleh dimanfaatkan untuk solat Zuhur.

Kalau disebut tentang makanan, memang Malaysia merupakan negara yang cukup kaya dengan perbagai jenis makanan. Pernah aku berbual dengan seorang pelancong asing dari Sweden ketika sedang menunggu Monorail. Salah satu topik perbualan kami adalah mengenai makanan di Malaysia. Menurutnya, dia seronok datang ke Malaysia kerana terdapat pelbagai jenis makanan yang mempunyai 1001 rasa yang berbeza-beza. Jika dilihat dari aspek kesihatan pula, diaggarkan terdapat lebih 10, 000 rakyat Malaysia meninggal setiap tahun disebabkan oleh penyakit yang asalnya dari makanan seperti Diabetis, sakit jantung, sakit buah pinggang dan pelbagai komplikasi yang berkaitan. Inilah akibatnya jika kita mengamalkan budaya hidup untuk menikmati segala makan yang ada di atas muka bumi ini! Firman Allah:

"Serta Kami katakan: Makanlah dari benda-benda yang baik yang Kami kurniakan kepada kamu dan janganlah kamu melampaui batas padanya, kerana dengan yang demikian kamu akan ditimpa kemurkaanKu dan sesiapa yang ditimpa kemurkaanKu, maka sesungguhnya binasalah ia. " (Surah Thaha :81)

Berikut adalah beberapa jenis makanan dan hikmahnya dalam Islam yang di petik dari sebuah artikel yang bertajuk "Tips Kesihatan Menurut Islam".

Roti (khubz)

Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak kita akan merasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan. Nabi s.a.w. pernah bersabda "Jangan potong roti dengan pisau. hormatilah roti itu dengan memotong dengan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu".


Barli (sya'ir)

Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan. Rasulullah s.a.w. pernah memberi sup barli kepada orang yg mengidap demam.


Biji hitam (habb al sauda)

Dilaporkan bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda "Jadilah seperti biji habbal sauda kerana biji ini ubat semua penyakit kecuali kanser dan mati". Adalah dilaporkan juga bahawa Allah Taala menunjukkan bahawa "ia" itu ialah hab al sauda menghapuskan angin dalam usus dan demam. Baik untuk merawat 'leukoderma' dan membuka saluran urat yang halus. Berguna untuk menghilangkan penyakit selesema.


Tamar kering (tamr)

Nabi s.a.w. pernah bersabda, "Rumah yang tiada tamar atau kurma adalah rumah yang tiada bermakanan". Nabi s.a.w. sendiri pernah menanam kurma atau tamar. Kurma hendaklah dimakan dengan badam untuk menghapuskan parut yang tidak diingini.


Limau

Limau kulit tebal, warna kuning pucat, kurang mengandungi asid (utrujj) Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda, "Limau ini adalah seperti mukmin: bagus dirasa dan bagus dihidu". Limau ini menguatkan organ hati serta dapat menjauhkan kesedihan dan bintik-bintik pada kulit, menghapuskan kelaparan dan melambatkan pengaliran dalam hempedu.


"Endive" (hindiba)

Khasiat hindiba berubah mengikut musim. Hindiba' pada awal musim adalah yang paling baik dan yang dipenghujungnya sudah tidak berkhasiat lagi. Hadith menyatakan "makanlah hindiba dan janganlah bersendawa kerana sesungguhnya tidak ada satu hari pun titisan air syurga tidak jatuh ke atas hindiba"


Buah Ara fig (fin)

Fin kering adalah yang terbaik. Di antara khasiatnya ialah untuk memanaskan badan dan rasanya enak. Nabi s.a.w. pernah bersabda, "Jika anda kata ada buah datang dari syurga maka itulah fin kerana sebenarnya inilah buah syurga". Oleh itu makanlah buah fin kerana khasiatnya menyembuhkan penyakit buasir dan pirai.


Halia (zanjabil)

Halia disebut dalam ayat alQuran (ayat 17, Surah Al Insan) firman Allah Taala yang bermaksud "Dan mereka dalam Syurga itu,diberi dari sejenis minuman yang campurannya dari zanjabil". Khasiatnya membantu penghadaman dan memanaskan badan.


Fenugreek (Hulbah)

Nabi s.a.w. pernah bersabda "jika umatku tahu apa yang ada pada hulbah, mereka pasti membeli dan membayarnya dengan emas". Antara khasiat hulbah membantu pengaliran haid dan berguna untuk menyembuhkan sakit perut(memulas).


Madu lebah(a'sal)

Madu lebah mempunyai berbagai-bagai khasiat. Madu atau manisan lebah ini apabila dicampur dengan air panas boleh mengubati penyakit cirit birit. Sabda Nabi s.a.w., "Demi Allah yang aku dalam genggaman Nya, minumlah madu. Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu di dalamnya. Jika seorang itu makan madu, seribu ubat masuk keperutnya dan sejuta penyakit keluar darinya."


Rasulullah sendiri mengamalkan meminum madu, dengan meminum segelas air yang dicampurkan dengan madu setiap pagi ketika perut kosong. Madu dianggap ibu segala makanan, minuman dan ubatan. Madu yang paling berkualiti ialah madu yang dikeluarkan dalam musim bunga (spring), seterusnya dalam musim panas (summer) dan yang kurang berkualiti adalah madu yang dihasilkan dalam musim sejuk (winter).






Saturday, May 22, 2010

Dunia Baru Ku (^_^)

Setelah 3 tahun aku berhempas-pulas (konon-kononnya) bergelar pelajar universiti, akhirnya pada 20 Mei 2010 lalu, aku berjaya menamatkan pengajianku dengan jayanya. Selang 3 hingga 5 bulan dari sekarang, aku bakal menggenggam segulung diploma (haha..diploma je pun). Dunia baruku kini bermula. Kesibukkan mula menerjah hari-hariku memandangkan kini aku kembali ke alam pekerjaan yang jarang-jarang sekali aku ceburi. “Tak boleh ke awak duduk rumah dulu seminggu dua? Semalam baru je balik dari kampus, esok dah nak pi kerja. Umi tak puas lagi nak borak dengan awak,” begitulah reaksi Umi ku apabila aku mengabarkan yang aku sudah pun di terima bekerja di salah sebuah pasaraya terkemuka di kawasan rumah ku. Terharu aku dibuatnya apabila mendengar luahan hati Umi tapi ketahuilah Umi, yang anakmu ini sedang kemaruk nak mencari duit sendiri. “Ala Umi, jangan la cakap macam tu. Kak Yong keje 8.00am-5.00pm je pun. Kan masih ada banyak masa kat rumah,” aku cuba memujuk. Akhirnya Umi akur dengan kedegilan ku, lantas menerima keputusan ini.

Bercakap mengenai ‘kerjaya’ ku sebagai juruwang atau lebih masyurnya dikenali sebagai ‘cashier’ sebenarnya bukanlah perkara baru dan asing bagiku. Telah lama ku ceburinya sejak aku berusia 16 tahun lagi memandangkan aku adalah dari ‘species’ yang memang tidak begitu gemar menghabiskan masa cuti ku yang berbulan-bulan hanya dengan ‘makan-tido’ sahaja di rumah. Junjungan mulia, Nabi Muhammad SAW pernah berpesan:

"Berusahalah untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya, dan berusahalah untuk akhiratmu seolah-olah kamu akan mati esok hari.”

Bukan mudah sebenarnya untuk tetap dengan pilihan ini. Bayangkan sahaja, hari ini baru hari pertama aku berkerja sudah bermacam-macam andaian aku terima. Tengah hari tadi, seorang pakcik dalam lingkungan 50-an datang ke kaunter ku dan sempat-sempat sahaja dia mengajukan pertanyaan (macam kaunter pertanyaan daaa) dalam longat Terengganunya, “Awok ni dok sekoloh ke?! Muke comey doh tapi sayang kije sini je. Dok padang ke tuang! ” Hahaha…tergelak hati kecil ku mendengar akan persoalan ‘cerdik’ pakcik tersebut. Walaupun pertanyaannya bebaur sindiran, namun sikit pun tidak terbias di hati ku memandangkan aku sudah terbiasa dengan golongan yang berfikiran tertutup sebegitu. Aku lantas menjawab, “Apa pakcik? Saya tak dengar? Pakcik cakap saya budak tak sekolah?!” Sengaja aku menyergahnya. Terpalit sedikit ketakuatn di wajahnya lantas membalas, “Eh-eh..Tak adalah. Pokcik gurau jer.” Aku pun seraya membalas, “Pakcik, tak baik tau. Gurau-gurau juga tapi kena jaga perasaan orang. Cuba bayangkan kalau saya ni betul-betul budak tak sekolah, tak ke saya akan rasa terhina dan kecil hati? Kesian kat orang yang tak sekolah tu. Tak semua orang dalam dunia ni bernasib baik.” Hmm..mulalah ternganga pakcik tu. Haish! Itu andaian dari seorang insan yang tidak mengenaliku, lain pula bagi yang mengenaliku. Lewat petangnya, seorang yang ku kenali (ustazahku ketika di tingkatan 4) menegurku, “Hah, Wan. Apake ceritanya awak? Belajar sampai ke U, alik-alik kerja sini pulak.” Hadoyai…aku hanya tersenyum (ala-ala 'cool' gitu) lantas menjawab, “Saya baru habis belajar kelmarin, ustazah. Konvo pun belum. Takkan la hari ni habis belajar, esok terus dapat jadi pegawai. Saya ni kerja dengan kerajaan, bukan senang-senang dapat. Banyak protokolnya.” Beliau lantas tersenyum dan mengangguk tanda memahami. Sempat juga lah bersalaman dan mencium tangannya sebelum dia beredar.

Biarlah apapun tanggapan orang sekeliling dengan apa yang sedang aku lakukan ini, aku tetap rasa berbangga kerana aku mampu mencari wang sendiri walau tidak semewah mana. Aku juga bersyukur kerana Allah masih membuka pintu rezekiNya kepada ku. Walaupun tidaklah begitu besar pendapatanku kini, sekurang-kurangnya aku dapat menyimpan untuk hari mendatang yang pastinya membutuhkan banyak wang memandangkan majlis ‘convocation’ bakal menyusul beberapa bulan lagi. Tambahan pula, apabila aku dipanggil untuk mengisi jawatan di sektor kerajaan, aku bakal ditempatkan ke daerah yang jauh dari rumahku.

Ya Allah, Yang Maha Kaya dan Terpuji, Ya Tuhan Maha Pencipta, tempat kembali, Aku memohon kepada-Mu nikmat rezeki yang halal, sehingga aku tidak memerlukan lagi kepada yang haram, Kayakanlah aku dengan nikmat kurnia-Mu, Ya Tuhan Yang Tiada Lain Daripada-Mu, Dengan rahmat-Mu wahai Yang Maha Pengasih dan Penyayang, Yang Maha Kaya dan Pemberi Rezeki, Ya Tuhan Yang Banyak Memberi, Tuhan yang Maha Agung dan Maha Mulia...”

Monday, May 17, 2010

Arghh...Stress!!!

Deruan enjin Bas Rapid KL yang berlalu melepasi bangunan Kolej Kediaman Refflesia seolah-olah begitu hampir di cuping telinga sehingga membuatku tersentap. Mataku segera dicelik. Ku tinjau segenap penjuru bilik yang ketika itu sudah disimbahi dengan cahaya mentari pagi yang begitu menyilaukan pandangan. Lantas tangan meraba-raba dalam kesilauan, mencapai telefon bimbit untuk mendapat kepastiaan waktu. Jelas terpampang, 7.45am! Pagi ini aku perlu ke KLIA untuk menjalani sedikit ‘training’ dan bas yang akan membawa ku ke sana akan bertolak tepat jam 8.00pm.

Sungguh, aku sudah benar-benar kelewatan. Dengan ‘uniform’ yang masih belum ber‘iron’, diri yang masih belum bersiram dan segalanya masih belum siap cukup membuat aku rasa tertekan! Arghh, terasa ingin ku campak segala yang ada di depan mataku, melepaskan segala stress yang seolah-olah mngasak-asak dada ku. Tidak pernah aku kelewatan sebegini! Syukur, aku dikurniakan teman yang cukup akrab denganku yang kupanggil ‘Adik’ yang telah mampu mengawal emosi ku yang diluar pertimbangan itu. “Takpe Kak Yong, sempat lagi ni. Biar Adik tolong ‘iron’kan uniform,” dia menuturkan kata-kata tersebut sambil menguap dan tangannya menggosok-gosok birai mata. Ternyata, dia masih dalam keadaan mamai (comel sangat! hehe). Terlalu besar pengorbanannya bagiku kerana sanggup bangkit dari lena semata-mata kerana aku. Memang tersangatlah dialu-alukan dan dialah penyelamat aku. Fuhh, stress yang tadinya datang bagaikan angin taufan sedikit demi sedikit reda. Akhirnya mampu bersiap dan terpacak dihadapan bas tersebut 5 minit sebelum 8.00am.

Bercakap soal tekanan, stress, gangguaan emosi atau segala yang seerti dengannya benar-benar membuat aku menyedari sesuatu. Sesuatu yang berkaitan dengan kelemahan diriku. Aku sememangnya seorangnya agak kerap kali gagal menguruskan stress dengan baik. Perkara ini juga mengingatkan aku kepada salah seorang temanku, Salina yang merupakan teman sekuliyah yang karib denganku sejak dua tahun yang lalu. Dia pernah memberiku sebuah artikel mengenai “Pengurusan Stress Berdasarkan Al-Quran” dan berikut adalah di antara tips-tips yang sememangnya patut aku semaikan dalam diri.


1. Ingat Allah

“(iaitu) orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan zikrullah itu tenang tenteramlah hati manusia” (Ar-Ra’d:28)


2. Terus-menerus meminta bantuan Allah

“Wahai sekalian orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan suatu perintah Allah) dengan bersabar dan dengan mengerjakan sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar”(Al-Baqarah:153)


3. Allah Tahu Segalanya

“Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka pada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.” (Al-Baqarah:152)


4. Ingat bahawa Allah sentiasa bersama kita

“Dan janganlah kamu merasakan lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apayang menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang yang (bersungguh-sungguh) beriman.” (Al-Imran:139)


5. Setiap kesulitan pasti ada kemudahan

“Oleh itu, maka tetapkanlah kepercayaanmu bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai dengan kemudahan; sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai dengan kemudahan. Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh) maka bersunguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain). Dan kepada tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon.” (Al-Insyirah:6-8)


Terima kasih Ya Allah kerana mengurniakan sahabat-sahabat yang telah menyempurnakan kekuranganku, yang telah membawa sinar dalam kegelapanku, yang telah membangkitkanku saat aku tersunggkur. Sesungguhnya itulah nikmat dan kurniaan yang paling mahal buatku.

Saturday, May 15, 2010

Jom Jalan-Jalan: Shah Alam

Di petang Sabtu yang dirasakan cukup membosankan membuatkan aku bersama 3 orang sahabat karibku mengambil keputusan untuk ke Taman Pertanian Bukit Cahaya Seri Alam. Melangkah masuk ke kawasan tersebut membuatkan hatiku jatuh cinta dengan keindahan panoramanya dan ingin mengabadikannya dalam laman kesayangan ku ini. (*click pada gambar untuk 'view' yang lebih jelas)

Directory Taman Pertanian


Bas unik ini membawa kami menjelajah seluruh kawasan taman







Permandangan Rumah Iklim Empat Musim
(Sekarang Musim Bunga)



Subhanallah....indah sungguh ciptaan Tuhan Yang Maha Indah...

Friday, May 14, 2010

Soalan Yang Menemukan Persoalan Bukannya Jawapan!

Hujan membasahi bumi Puncak Alam dengan lebatnya. Angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa kadang-kala lembut menyapa pipi. Ku hirup sedalam-dalamnya udara yang cukup nyaman itu, menikmati dengan penuh rasa bersyukur kerana aku masih mampu merasai kenikmatan yang Allah telah kurniakan kepada sekalian penghuni alam. Kelihatan kabus berarak perlahan mengikut irama angin. Geografi kolej kediaman ku yang nun jauh di puncak alam maya membuatkan sesekala terasa suhu sejuk seperti berada di Iceland, Lautan Atlantik! Sengaja ku biarkan tubuhku dipeluk erat selimut gebu yang begitu banyak berjasa tatkala suhu persekitaran ku rasakan mencecah -4 °C (hakikatnya hanya 20°C je).

Tenggelam dengan kenikmatan itu membuatkan aku berfikir, menyingkap kebesaran Allah Subhanallah Taala yang telah menciptakan langit dan bumi yang cukup indah menyimpan seribu satu keajaiban yang tidak terjangkau dek akal fikiran manusia. Aku sendiri sebenarnya tidak begitu arif tentang hal ini lantas terdetik di hati yang serba naif ini tentang satu persoalan, apakah sebenarnya kisah disebalik penciptaan langit dan bumi serta seluruh isinya?

Allah Ta'ala berfirman:

Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah malam, siang, matahari dan bulan. Janganlah kamu bersujud kepada matahari dan janganlah (pula kamu bersujud) kepada bulan, tetapi bersujudlah kepada Allah yang menciptakannya jika kamu benar-benar hanya kepada-Nya beribadah." (Fushshilat : Ayat 37)


“Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas 'Arsy . Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan matahari, bulan dan bintang-bintang tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam.” (Al-Araf : Ayat 54)

Pancainderaku ligat berkeliaran ke dunia tanpa sempadan untuk mencari jawapan disebalik persoalan yang timbul lantas menemukan aku dengan sebuah artikel, menceritakan tentang kejadian langit dan bumi serta segala isinya. Namun, sumbernya masih diragui dan aku tidak sanggup untuk menyertakannya dalam 'entry' ku kali ini sebabnya, bagiku masih terdapat banyak kelemahan pada artikel tersebut kerana selepas aku cuba untuk medalami segala yang tertulis, masih terdapat kekeliruan dan timbul pelbagai persoalan dibenak fikiranku. Biasalah, aku tak ubah seperti budak baru belajar, masih banyak yang terbatas dek pengetahuanku yang serba kekurangan. Dan sememangnya aku harus berhati-hati dalam mencari bahan rujukan. Jangan terlalu ghairah untuk mengetahui sesuatu perkara tambahan dengan pengetahuanku yang cetek lagi tandus, aku semakin tersesat bukan semakin memahami!

"Al-Quran ini sebuah Kitab yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad dari Tuhanmu). Oleh itu, janganlah ada perasaan bimbang dalam dadamu mengenainya, supaya engkau memberi amaran dengan Al-Quran itu (kepada orang-orang yang ingkar), dan supaya menjadi peringatan bagi orang-orang yang beriman.” (Al-A’raaf: Ayat 2)

Benarlah Al-Quran adalah sumber rujukan utama dalam segala persoalan. Malangnya, apa yang menyedihkan aku, tafsir Al-Quran yang sebelum ini menjadi pendamping setiaku tidak lagi di sisiku. Aku semadikannya buat sementara waktu di rumah memandangkan keberadaanku hanya seketika di hutan rimba Puncak Alam ini. Sungguh, tidak sabar rasanya untuk pulang dan meleraikan segala persoalan yang bertugu di fikiran ku.

Sunday, May 9, 2010

Segalanya Tentang Dia

Di lewat senja suasana menjadi semakin muram. Segenap penjuru kelihatan mendung ditambah pula dengan curahan hujan dari awan yang tidak mampu lagi membendung molekul-molekul air yang telah sekian lama bertakung. Langit kian kelabu. Sesekali petir sambar menyambar disertai dengan ribut yang menggila. Aku terbaring malas di sofa empuk bertemankan kaca televisyen. Mataku kian berat, terkebil-kebil menahannya dari terus terpejam. Namun sesekali aku tewas, tak mampu menguak kelopak mata dan ku biarkan ia terkatup seketika sambil menikmati deruan angin dan hujan yang semakin mengganas. Sedang aku leka melayani keasyikan itu, cuping telingaku yang mengumpulkan gelombang bunyi lantas menghantarnya menerusi liang telinga menuju gegendang telinga lalu mengutusnya ke koklea menyebabkan otakku terangsang dari maklumat yang ku terima. Iramanya sungguh indah, bait-bait lagu yang sayup-sayup kedengaran dari corong ‘speaker’ televisyen itu cukup menyentuh sanubariku. Tahulah aku bahawa lagu itu didendangkan oleh Dato’ Shake…

Umi…

ku Tahu Engkau Derita…Hidup Dalam Duka Sengsara
Namun Diiringi Doa Agar Kau Bahagia
Umi…

ku Sunting Kuntum Melati…Harum Sewangi Kasih Suci
Umi…

ku Bawa Penawar Hapuskan Derita
Apalah Ertinya Kehadiran ku Di Sisimu
Andai ku Tak Daya Membuat Kau Gembira
Umi…

ku Petik Bintang BintangMenyinar Cahaya Hidup Mu
Umi…

Dekatlah WajahkuYang Selalu Rindu
ku Tak Relakan Kau Mederita Selamanya
Biarlah aku Yang Menanggung Derita Mu
Ohhh,Umi…

ku Ingin Kau Menyaksi'n Sinar Yang ku Cipta Untuk Mu

Umi…Berikan Senyuman Agar Kau Bahgia...


Segala apa yang bakal aku coretkan ini adalah tentang dia, Umi ku tersayang. Ya Allah… saat ini aku benar-benar merindui umi, satu-satunya ibunda ku. Selama hampir 21 tahun aku hidup bersamanya pelbagai suka duka aku lalui. Dengannya aku belajar segala-galanya sama ada secara langsung mahupun sebaliknya. Menggamit kenangan pertama yang bertugu dalam memoriku iaitu ketika aku berusia 3 tahun (*kenangan pertama sebab yang sebelum pada usia ni aku langsung tak ingat) cukup membuat aku tersentuh.


Masih terasa hangatnya dalam pelukkan Umi tatkala memangku ku. Sungguh, aku cukup selesa dengan kehangatan itu. Masih terngiang-ngiang juga bebelannya tatkala aku menumpahkan minuman mahupun memecahkan pinggan mangkuk kesayangannya yang disertai dengan tangis ku yang tersedu-sedu. Si anak kecil yang masih belum mengerti apa yang sebenarnya dibebelkan itu hanya mampu menangis dan menangis sepuas-puasnya tanpa sepatah pun memahami apa sebenarnya yang ibunya ingin sampaikan.


Dari bayi beranjak ke alam kanak-kanak. Melangkah ke gerbang persekolahan merupakan perkara yang paling merujakan ku. Setiap pagi, Umi akan menyisir rambutku. Sesekala Umi memakaikan cekak yang berwarna-warni menghias kepala ku membuatkan aku terasa seperti sang puteri yang dipakaikan mahkotanya. Umi ku pandai mendandan rambut. Tidak pernah sekali pun rambutku di potong oleh orang lain melainkan Umi. Cakap apa sahaja fesyen rambut yang aku ingini, pasti Umi akan ‘trim’ mengikut kehendak ku sesuai dengan ‘trend’ semasa. Masih ingat lagi umi bertungkus lumus menyiapkan beg yang comel untuk ku bawa ke Tadika. Pasti ada sahaja yang memuji beg tersebut termasuklah cikgu-cikgu (yang kadang kala aku rasa seolah-olah mereka iri hati) dan aku dengan bangganya menjawab, “Ni Umi saya yang jahit”. Ya, Umi ku memang pandai menjahit. Dari aku kecil hinggalah kini baju-baju ku (selain baju t-shirt) semuanya dijahit oleh Umi termasuk baju sekolah. Tak lupa juga, tiap kali ke sekolah Umi pasti bekalkan aku dengan bermacam-macam hidangan yang cukup lazat (sebab tulah aku suka makan agaknya). Memang tidak sah kalau ke sekolah tidak berbekalkan masakan Umi. Selalu jugalah aku merungut kerana malas menjinjing bekal dan pernah jugalah aku tidak membawa bekal ke sekolah. Sudahnya menyesal dek kerana makanan di kantin tidak mengenyangkan dan tidak seenak masakan Umi. Mulalah tidak sabar-sabar hendak pulang ke rumah!


Dari kanak-kanak, beranjak ke usia akhir kanak-kanak. Umi masih disisiku. Namun aku semakin berubah, selalu memberontak dan sering merasakan yang Umi tidak menyayangi aku. Sebabnya Umi selalu memarahi aku dan apabila bergaduh dengan adik, pasti aku yang dipersalahkan. Tidak dinafikan, aku memang budak yang degil dan nakal. Aku suka menaikkan kemarahan Umi. Bagiku Umi adalah musuhku. Apa yang Umi cakap selalu aku tak endahkan. Tapi aku tidak menyedarinya dan terus-terusan memberontak. Kerap jugalah penyapu lidi dan penyangkut baju ‘landing’ di belikat ku. Sehingga diriku sudah kebal dengan semua itu. Hmmm…teruk betul rasanya. Tak ubah seperti anak derhaka! Kesian Umi. Penat menguruskan rumah, makan, pakai dan sebagainya tapi aku pula malas dan selalu menyakitinya. Maafkan Kak Yong, Umi.


Berakhir zaman akhir kanak-kanak. Umi sudah tidak selalu di sampingku. Namun ini pilihanku. Memang sekolah berasrama penuh menjadi idaman ku kerana terteranya perkataan ‘asrama’ yang dengan itu aku boleh jauh dari Umi. Tak perlu lagi mendengar bebelannya dan sebagainya. Sungguh, niat yang sama sekali menyimpang! Darah mentah yang mengalir dalam tubuh sehangat bara sehingga meleburkan kewarasan akal fikiran. Namun, segala yang tersurat itu pasti ada yang tersiratnya. Bermula dari saat itulah aku mula merasakan betapa besarnya pengaruh Umi dalam hidupku. Tidak sampai sebulan aku tinggal di asrama, aku mula merindui Umi. Hidupku terasa kosong. Tiada siapa lagi yang menegur tingkahku. Namun kata-kata nasihat Umi sering beralun-alun disegenap ruang hatiku. Itulah yang menjadi pedoman hidupku, azimat yang tidak ternilai harganya. Tiada siapa lagi yang membekalkan aku makanan. Hari-hari aku dihidangkan dengan nasi kawah dan menu-menu yang cukup membuatkan jasadku tersiksa kerana aku ‘allergic’ pada sesetengah makanan. 3 minggu sekali barulah aku dapat pulang ke rumah. Keegoaan memaksa aku untuk terus menetap di sana hingga 3 tahun lamanya. Kalaulah aku mengetepikan egoku, pasti saat itu juga aku bertukar ke sekolah biasa yang pastinya hampir dengan rumahku. Aku tidak lagi berminat dengan pelajaran yang diajar di sekolah. Keputusan ku kian merosot. Mana tidaknya, asal buka sahaja buku pasti fikiranku merewang-rewang entah ke mana, mengenangkan rumah nun jauh di sana. PMR semakin hampir. Rakan-rakanku bertungkus-lumus mengulangkaji tetapi aku…hmm…seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku. Bagiku, inilah peluangku untuk keluar dari sekolah tersebut. Apa yang aku tahu, keputusan PMR yang tidak memuaskan pasti akan menyingkirkan aku dari sekolah tersebut dan secara tidak langsung aku akan bertukar ke sekolah biasa. Ya, itu matlamat utama ku!


Berakhir zaman jahiliahku. Aku kini menjadi remaja yang lebih matang. Aku kembali ke sisi Umi dengan penuh harapan untuk berubah, menjadi anak yang taat kepada ibubapa. Umi menyambut baik kepulanganku. Di peluk erat tubuhku. Sekian lama aku tidak merasakan pelukan ini. Saat itu, aku sedar yang Umi amat sayangkan aku. Sememangnya dari aku wujud di alam rahimnya lagi dia sudah menyayangi aku. Hanya aku yang terlalu mengikutkan bisikan syaitan dan berprasangka bukan-bukan terhadap Umi sehingga tega menjauhkan diri dari Umi. Sejak itu Umi menjadi sahabatku yang paling akrab. Tiada sahabat yang seikhlas Umi. Tidak pernah jemu mengalunkan kata-kata semangat, nasihat, tunjuk ajar dan segala-galanya. Tidak pernah jemu melayani kerenahku dari aku kecil hingga dewasa. Apa sahaja yang mengusutkan fikiranku, pasti Umi akan leraikan termasuk soal yang seremeh-remehnya. Dialah pendengar paling setia. Aku kembali bersemangat untuk belajar kerana aku ingin membalas segala yang telah Umi korbankan dengan kejayaanku. Akhirnya aku berjaya menggembirakan Umi dengan keputusan SPM ku. Alhamdulillah… melihat Umi menangis keriangan tatkala aku mengabarkan berita itu cukup membuatkan hati ku puas.


Berakhir zaman persekolahan, aku melangkah ke menara gading. Kembali berjauhan dengan Umi tercinta. Amat berat, seberat-beratnya! Namun aku harus akur dengan keadaan. Pada awalnya, boleh dikatakan tiap-tiap minggu aku akan berulang dari Kuala Lumpur ke Kuantan semata-mata tidak tahan berjauhan (homesick). Dan pada semesta berikutnya aku sudah mampu untuk bertahan agak lama ‘sedikit’ dan membuat keputusan untuk pulang ke rumah hanya sekali pada setiap bulan. Sejak aku di sini, setiap kali aku hendak pulang ke Kampus Umi pasti bekalkan aku dengan masakan istimewanya. Tidak lupa, yang teristimewa adalah pelukan dan kucupan termahal dari Umi buatku. Membuatkan hati semakin berat setiap kali melangkang keluar dari rumah tersebut.


Umi, segalanya amat indah untuk di kenang. Jasa dan pengorbanan Umi amat besar untuk dibalas sehingga aku khuatir apa yang bakal aku berikan pada Umi tidak setimpal dengan apa yang telah Umi berikan padaku. Sesungguhnya hanya Allah sahaja yang bisa membayar kembali segala hasil usaha Umi dan penat jerih Umi membesarkan aku dan adik-adik. Darah daging pada jasadku ini yang asalnya berkembang dan menjadi sempurna sifatnya dalam rahim Umi akan menjadi harta yang paling berharga buat Umi di dunia dan di akhirat. Datang seorang menemui Rasulullah S.A.W dia bertanya,

“Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling layak untuk bergaul dengan paling baiknya?” “Ibumu,” Baginda S.A.W menjawab, “Kemudian siapa?, “Ibumu”, “Kemudian setelahnya siapa?”,“Ibumu”. Untuk kali berikutnya orang itu bertanya lagi, “Kemudian siapa?” “Ayahmu”, jawab Baginda Rasulullah S.A.W.

Berbuat baiklah dengan kedua ibu bapa kita sewaktu hayat mereka kerana keredhaan Allah datang selepas kerdhaan kedua ibubapanya!



Selamat Hari Ibu, Umi.
Terima kasih untuk segala-galanya.
Saaaayang Umi!!