BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Thursday, June 28, 2012

Terbinanya Sebuah Mahligai

Indah nian hidup jika penuh cinta, semuakan berjalan teratur. Kita hidup juga kerana cinta dan kasih sayang dari Allah. Kita dibesarkan dengan cinta dan kasih sayang dari orang tua kita. 

Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah... Jutaan kalimat kesyukuran terlafaz dan terzahir atas kurniaan serta anugerah yang tidak ternilai harganya dari Allah SAW buat diriku. Tanggal 27 Mei 2012 jam 9.30 pagi aku telah selamat diijabkabulkan dengan suami ku yang tercinta. Sekelip mata sahaja aku sudah bergelar seorang isteri. Setelah genap 4 bulan kami diikat dengan tali pertunangan kini kami sudah pun menjadi pasangan suami isteri yang sah. Alhamdulillah, majlis semuanya berjalan lancar dan cuaca sangat baik sekali ketika itu. Namun kelancaran majlis perkahwinan itu bukanlah menjadi jaminan bagi kebahagiaan sebuah rumah tangga. I'm not totally worried about the wedding, but i'm worried about the marriage. Semuanya harus dibentengi dengan nilai-nilai keagamaan serta keimanan. 


Menginjak usia dewasa, dikala sudah dijadikan isteri oleh insan yang kita cintai, maka kita pun juga adalah kebahagiaan buat suami kita. Hidup dengan suami tercinta, hari-hari penuh canda tawa, kemesraan, kehangatan dan penuh tanggungjawab. Kerana sebagai seorang isteri kita dituntut untuk melaksanakan aktiviti harian yang sememangnya penuh tanggungjawab yang besar. Tak mudah menghadapi peralihan dari hidup sebagai seorang gadis menuju kehidupan sebagai seorang isteri. Banyak hal yang tadinya kita bisa lakukan sendiri sekarang memerlukan kerjasama dari suami. Tapi semua terasa menyenangkan, kerana dipenuhi cinta suami.


Menjadi seorang isteri diusia yang masih muda kepada seorang suami yang juga seusia dengan ku merupakan satu cabaran yang amat besar lebih-lebih lagi aku merupakan seorang yang berkerjaya. Segalanya harus diatur kembali dari aspek masa, tanggunggjawab dan sebagainya. Ketenteraman, ketenangan dan kasih sayang kepada pasangan merupakan target yang diupayakan untuk terwujud dalam rumah tangga, ia bisa menjadi tolak ukur kebahagiaan pasangan suami isteri, meskipun Allah menyatakan bahwa semua itu merupakan sebahagian dari tanda-tanda kekuasaanNya akan tatapi tidak bererti bahwa pasangan suami isteri pasrah tanpa ada upaya dan usaha untuk mewujudkan dan mengekalkan rasa tersebut melalui langkah-langkah yang menjadi sebab ketenangan dan kebahagiaan suami isteri kerana Allah mengaitkan sesuatu dengan sebabnya. 
Bagiku masih terlalu banyak ilmu rumah tangga yang perlu didalami. Hari ini genaplah sebulan usia perkahwinan kami. Alhamdulillah, segalanya masih lagi berjalan dengan baik cuma perlu lebih banyak penambahbaikkan. Semoga Allah membantu kami dalam membina sebuah keluarga yang bahagia serta dirahmati Allah. Amin...