BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Tuesday, February 22, 2011

Aku Benci DUIT!!!

Hari ini merupaka hari yang paling gembira sepanjang 6 bulan aku bergelar Pen. Pegawai Kesihatan Persekitaran kerana salah satu misi ku telah tercapai. Aku telah berjaya membersihkan kembali nama Jabatan ku di mata pegawai-pegawai atasan menerusi mesyuarat bersama Pegawai Khas Dato’ Bandar. Sebelum ini, jabatan aku sering menerima kutukan dan celaan akibat dari kegagalan pekerja-pekerja jabatan tersebut membuktikan perlaksaan tugasan mereka dari peringkat pegawai hinggalah ke peringkat bawahan. Alhamdulillah, sejak aku mula menjadi wakil jabatan dalam mesyuarat tersebut, aku berjaya membentangkan dan menyampaikan semua perlaksanaan tugas yang dilakukan bersama-sama rakan sejawatku sehingga mereka kembali yakin dan percaya akan kebolehan jabatan kami dalam menyelesaikan masalah. Segalanya berjalan dengan cukup cantik sekali. Inilah permulaan yang baik bagi ku untuk terus mara ke depan bersama jabatanku.

Jam menunjukkan 4.30 petang. Sedang asyik aku bersama rakan-rakan menceritakan tentang perjalanan mesyuarat yang aku tempuhi di pagi tersebut, tiba-tiba aku mendapat panggilan. Sebuah panggilan yang aku sering nanti-nantikan walaupun hakikatnya setiap hari panggilan tersebut aku terima. “Waalaikumussalam…. Hai Umi!” Aku menyapa dengan penuh keriangan tempias dari kegembiraan yang ku raih tadi. Sejurus beberapa saat kemudian, suasana indah yang penuh dengan warna-warni ibarat aiskrim Paddle Pop tiba-tiba berubah menjadi kelam. Awan mendung mula menutupi segenap atmosfera hatiku. “Dah bayar hutang awak pada Kak Ngah?! Dia dah tak ada duit tu..” Sungguh, aku cukup terkilan dengan soalan yang diajukan Umi kepada ku. Seolah-olah aku telah membebankan Kak Ngah kerana berhutang dengannya sehingga menyebabkan Kak Ngah kesempitan wang dan seolah-olah aku sengaja ingin melambat-lambatkan bayaran tersebut. Sedangkan sebelum Kak Ngah memberikan wang tersebut dia dengan seyakin-yakinnya mengatakan yang wangnya masih banyak dan cukup sehingga tempoh wang tesebut akan dibayar balik. Belum apa-apa sudah mengadu kepada Umi yang dia tak cukup duit. Tak faham ke yang aku ni dah macam nak mati tunggu hari gaji?! Ya Allah, sungguh aku amat tertekan dengan semua ini. Mereka betul-betul psyco!

Tidak terbendung lagi takungannya lantas air mataku mengalir sederas-derasnya. Rakan-rakan disekelilingku yang masih tersisa tawa riangnya juga tersentap melihatku. Menyedari hal itu aku lantas mencapai kunci kereta dan memandu selaju-lajunya untuk segera tiba di rumah dan menangis sepuas-puasnya! Aku rasa akulah kakak yang paling tak guna sekali. Walaupun sudah bekerja tapi masih terpaksa meminjam wang dari adik. Mungkin inilah takdirku, tak pernah dapat merasai kesenangan dengan DUIT tak kira lah DUIT sendiri ataupun yang diberi oleh Abah dan Umi atau siapa-siapa yang bermurah hati. Sejak dari kecil hinggalah sudah bekerjaya, masih papa kedana! Harapkan gaji sahaja 2k tapi nak makan pun kena berjimat-jimat mengalahkan orang yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Kenapa aku mesti merasai penderitaan jiwa sebegini?! Adik-adikku yang lain bahagia sahaja. Bila tak ada duit minta kat Umi dan Abah. Aku tak penah tengok mereka sedaif aku. Apa yang mereka nak, mereka dapat. Tapi aku…………… arghhh! Aku benci perasaan ini!

Bil

Perkara

Jumlah (RM)

1.

Sewa Rumah

250

2.

Ansuran Kereta

550

3.

Bil Api/Air

10

4.

Bil Broadband

50

5.

PTPTN

100

6.

Minyak

150

7.

Simpan Utk Smbg Belajar

350

JUMLAH (RM)

1460

Lihatlah, RM1460 perbelanjaan yang wajib aku keluarkan tiap-tiap bulan. Itu belum lagi di tambah dengan bayaran hutang sana sikit, sini sikit. Dahlah rumah sewa ku kosong. Harta yang paling mahal yang aku ada dalam rumah tersebut adalah toto busuk ku dan beberapa helai pakaian yang dah lama tak diganti baru. Itu belum lagi aku beli Peti Ais, Tv dan lain-lain keperluan asas. Kalau aku beli, tak dapat nak bayangkan berapa sen saja yang tinggal. Apapun aku masih bersyukur aku masih mampu mendiami rumah yang comel ini walaupun dalamnya ibarat padang bola yang terbentang luas, kosong! Dan aku juga bersyukur kerana masih kelihatan ‘berada’ walau hakikatnya Allah sahajalah yang tahu. Masa aku kecil-kecil dahulu, Umi penah cakap yang aku memang jarang bernasib baik dengan DUIT. Bukankah kata-kata seorang ibu itu adalah doa? Owh…sungguh sadis! Boleh tak kiranya kalau kita tukarkan DUIT tu kepada benda lain yang lebih manis dan menyenangkan??

Ya Allah, aku tahu Kau sedang menguji ku…. Aku tau Kau bukan sengaja membiarkan jiwa ku menderita kerana benda yang cukup menyusahkan tu (DUIT)... Aku tau Kau ingin memeliharaku dari sifat boros, tamak, riak dan angkuh dengan DUIT tak guna tu. Aku tahu Kau tidak mahu membiarkan aku terus leka dan hanyut dengan DUIT yang hanya menjamin kemewahan dunia semata-mata. Tapi ketahuilah oleh Mu wahai Tuhanku yang maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui, sesungguhnya sepanjang tempoh hidupku aku tidak pernah bekesempatan untuk bersedekah. Aku tidak pernah bekesempatan untuk menggunakan DUIT untuk membeli kitab Mu, buku-buku yang berkisahkan tentang kekasihMu yang telah lama aku idamkan. Aku tidak pernah bekesempatan untuk membelikan adik-adikku makanan yang mereka idamkan sehingga mereka mengatakan aku kedekut (T_T). Aku tidak pernah bekesempatan untuk memberikan sedikit wang ku kepada ibubapa ku. Bahkan aku tidak pernah bekesempatan menghadiahkan diriku sendiri dengan wang simpanan untuk masa depanku. Aku bukan pertama kali bekerja. Sejak dibangku sekolah lagi aku sudah mula bekerja tetapi tidak pernah aku mampu memanfaatkan DUIT-DUIT tersebut ke jalanmu. Aku tidak tahu kemana duit tersebut lesap. Impianku bukan main menggununglah tingginya, ingin menghantar Umi dan Abah ku ke tanah suci Makkah menunaikan ibadah haji dengan DUIT hasil titik peluhku tetapi bila direnung apa yang berlaku sekarang terasa ibarat angan-angan Mat Jenin semata.

Kadangkala aku cemburu melihat rakan-rakanku dan orang-orang disekelilingku. Mereka seharusnya bersyukur kerana mereka berkesempatan untuk berbuat pahala dengan DUIT yang mereka ada. Mereka berkesempatan untuk bersedekah, mereka bekesempatan untuk belanja kawan-kawan makan, mereka berkesempatan untuk memberikan DUIT yang banyak kepada ibubapa mereka, mereka berkesempatan untuk belikan pakaian baru, makanan yang enak-enak dan sebagainya kepada ahli keluarga mereka. Owh Tuhan, sedihnya rasa hati ni. Kenapalah semuanya memerlukan DUIT. Kasih sayang pun susah nak di tonjolkan tanpa DUIT. Nak beribadah juga menjadi sedikit sulit tanpa DUIT. Sampai bila nasibku sebegini rupa. Aku sudah berusaha berbagai-bagai cara untuk merubah nasibku tapi kesudahannya tetap begini. Adakah DUIT yang ku cari dan perolehi selama ini tidak berkat wahai Allah? Adakah kerana dosa-dosaku yang lalu dan kini telah menutup keberkatan itu. Jika benar Ya Allah, tunjukkanlah aku ke jalan yang Kau redhai. Kurniakanlah kepada ku rezeki yang halal lagi berkat dan ampunilah segala dosa-dosa dan kekhilafanku yang lalu dan juga yang akan datang. Janganlah Engkau biarkan aku terus lemah ditenggelami gelodak rasa ini. Aku terlalu rindu untuk berbakti kepada keluarga ku dan agamaku Ya Allah. Berilah aku sedikit kesempatan untuk semua itu yang Allah. Sekurang-kurangnya jika sampai saatnya Kau mencabut nyawa ku, aku mampu meninggalkan dunia ini tanpa rasa terkilan kerana berkesempatan untuk membelanjakan sedekit hartaku untuk kebaikan. Aku teramat sayangkan keluarga ku, agamaku, Rasul ku dan yang terutama Tuhanku, Allah Azza Wajjalla…. Bantulah aku Ya Allah…………

0 comments: