BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Thursday, January 27, 2011

Aku Rindu Kamu!

Suasana di pejabat agak tenang ketika itu. Orang ramai juga telah beransur-ansur meninggalkan kaunter Jabatan Pelesenan. Kelihatan masing-masing sudah mula bersiap-siap untuk pulang memandangkan jam sudah menunjukkan pukul 5 petang. Seperti biasa, 5 minit sebelum habis waktu bekerja aku sudah terpacak dihadapan pintu pejabatku. Punyalah tidak sabar untuk pulang. Itulah tabiat buruk ku yang tidak pernah hilang sejak aku dibangku sekolah rendah lagi.

Sementara menunggu waktu untuk pulang sebentar tadi aku sempat membuka album-album gambar yang tersimpan dalam 'external hard disk' yang sentiasa ku bawa ke mana sahaja. Menggamit kembali memori sewaktu zaman kuliyah di universiti dahulu membuatkan hati cukup tersentuh. Walaupun baru 8 bulan aku meninggalkannya namun sayu benar rasanya. Seolah-olah aku dapat merasakan sebuah kehilangan yang cukup besar. Aku amat rindukan dunia seorang pelajar, kehidupan seorang pelajar yang sememangnya penuh dengan suka dan duka. Segalanya dikongsi bersama teman-teman seperjuanganku yang setia menemaniku.

Ku tatapi gambar-gambarku bersama sahabat-sahabat yang kini membawa haluan masing-masing. Ada diantara mereka yang masih meneruskan perjuangan mereka untuk mendapatkan segulung ijazah dan ada juga yang sehaluan dengan ku, melangkah ke dunia pekerjaan. Terukir seribu senyumanku dalam setiap lakaran gambar tersebut. Senyuman yang tidak lagi singgah diwajahku. Senyuman seorang gadis yang ceria dan nakal disisi teman-temannya. Sungguh, aku rindukan senyuman itu! Aku rindu untuk bergelak tawa seperti itu. Aku rindu untuk menyakat mereka. Aku rindu untuk membebel dan berceramah ke pada mereka. Aku rindu untuk menangis disisi mereka. Aku rindu untuk mendengar rengetan mereka tatkala diusik oleh ku. Aku rindu mendengar ejekan nakal mereka. Aku rindu mendengar ungkapan kata-kata semangat dan nasihat dari merka. Oh Tuhan, saat ini aku menitiskan air mata kerana mereka. Aku sangat rindukan mereka.

Tenyata segalanya kini hanya terlakar di dalam pancaran monitorku. Kaku, pegun dan utuh tanpa sedikit pun pergerakan. Ingin sekali ku genggam erat tangan mereka kerana aku ingin mereka kekal di sampingku. Agar aku akan terus mengukirkan sejambak senyuman mekar ku saat segalanya terasa begitu indah dan mengalirkan sederas-derasnya air mataku saat diri terasa begitu berat menghadapi kehidupan ini. Agar aku bisa merakamkan lebih banyak episod kenangan bersama mereka. Mungkin inilah yang dinamakan erti sebuah persahabatan, erti sebuah ukhwah. Ya, memang hebat penangan sebuah persahabatan itu. Sesungguhnya mereka tiada pengganti. Namun sudah menjadi lumrah alam, setiap yang bertemu pasti akan berpisah dan setiap yang hidup pasti akan mati.

HIDUP TANPA CINTA, BAGAI TAMAN TAK BERBUNGA..
HIDUP TANPA KASIH, BAGAI RUMAH TAK BERPENGHUNI..
HIDUP TANPA SAYANG, BAGAI HATI TELAH MATI..
HIDUP TANPA PERSAHABATAN, BAGAI HIDUP KESEORANGAN...

Mungkin ingatan mereka terhadapku bakal hilang dimamah usia, namun ingatanku terhadap mereka akan tetap segar selagi neuron-neuron otakku masih berhubung. Walaupun kita kini tidak lagi di medan yang sama, namun doaku sentiasa mengiringi kalian. Semoga Allah sentiasa memelihara dan melindungi kita semua dengan lembayung rahmat dan kasih sayangNya.....


Pendambar Husnul Khatimah,

0 comments: