BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Sunday, June 19, 2011

Coretan Buat Abah

Masa kecil abah memang manjakan aku berbanding Umi kerana Umi sangat garang dan tegas (masa dulu-dulu jela.. sekarang umi dah tak garang bahkan jadi kawan yang paling baik dalam hidup aku..hehe). Ke mana sahaja kami (Umi, Abah dan aku) pergi pasti abah yang akan melayan kerenah ku dan mendukungku. Boleh di katakan 24 jam aku berada dalam pangkuan abah termasuklah ketika tidur. Tengok sahajalah gambar ni, asyik-asyik aku dipangku olehnya. Maklum sajalah, anak sulung. Pengalaman pertama bagi abah menjadi seorang bapa. Apapun abah memang baik dan sangat hebat!

Hurm... Bagi pandanganku, setiap hari adalah hari untuk mengingati jasa dan pengorbanan seorang insan yang bergelar bapa. Kehadiran bulan Jun sebagai hari memperingati bapa hanyalah satu simbolik bagi mengingatkan kepada mereka yang mungkin terlalu sibuk dan asyik dengan tugas-tugas seharian sehingga terlupa untuk merenung sejenak ke dalam diri sejauh manakah kita telah menghargai bapa kita dan apakah yang kita telah lakukan sepanjang penghidupan kita ini untuk menggembirakan mereka, untuk membuatkan mereka rasa dihargai.

Aku bukanlah seorang anak yang baik. Tidak pernah sekalipun terungkap dari bibir di hadapannya ucapan "Terima kasih, Abah!" untuk segala yang pernah dia lakukan untuk aku dari aku kecil hinggalah saat ini. Teringin sekali rasanya bertentang mata dengannya sambil mengucapkan, "Terima Kasih Abah, Kak Yong Sayangkan Abah" kerana selama ini ianya hanya terzahir melalui telefon dan di atas sekeping kertas. Sungguh, sukar benar rasanya. Tiba-tiba terngiang-ngiang pula lagu Lafaz Yang Tersimpan yang di dendangkan oleh kumpulan UNIC.

Selamat Hari Bapa teristimewa buat Abahku, Wan Mahamad Bin Wan Salleh.

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya
Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia mencari gantimu
Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar tingkah
Cuma ungkapan kebisuan
Yang melindungkan kalimah rahsia
Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu
Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia
Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata
Tiada lagi ertinya pengucapan
Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan....

0 comments: