BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Friday, June 17, 2011

Wahai Sahabat, Allah Menyayangimu

Kelihatan masing-masing bergegas meninggalkan ruang pejabat untuk makan tengah hari. Ada di antaranya yang bersiap-siap untuk melelapkan diri seketika di meja masing-masing. Aku pula hanya duduk mengadap pc menjengah-jengah ke ruangan maya, mencari bahan-bahan bacaan yang boleh dijadikan santapan minda dan rohani. Sambil itu, seperti biasa aku akan membiarkan laman e-mail ku terbuka kerana menanti kalau-kalau ada e-mail baru yang singgah di inbox ku.

Aku cuba menyapa salah seorag sahabatku di ruangan "chatting" yang terletak di penjuru kiri e-mail ku, mencuri peluang untuk berborak dengannya. Sapaan ku disambut baik. Satu per satu bait-bait kata terzahir melampiaskan kerinduan di hati. Lama benar aku tidak berpeluang untuk berbicara dengannya. Terimbau kenangan semasa di zaman kuliyah dahulu kerana dia merupakan salah seorang sahabat yang akrab dengan ku, yang juga merupakan kenalan pertama ku ketika aku mula-mula melangkah masuk ke universiti tersebut. Teruja rasanya ingin mengetahui pekembangan hidupnya yang kini sudah pun melangkah ke alam kerjaya seiring dengan ku.

Dari situ bermulalah episod sebuah penceritaan. Izinkan aku menceritakan sedikit tentang latar belakangnya. Dia merupakan anak ke-2 dari empat orang adik beradik. Hidupnya tidaklah terlalu susah jika dibandingkan dengan insan-insan di dalam rancangan Bersamamu. Namun, kepayahan ibunya sebagai ibu tunggal kesan dari perpecahan sebuah perkahwinan sedikit sebanyak membebankan benaknya. Namun aku kagum dengannya kerana walaupun dibesarkan dalam keluarga yang berpecah-belah, dia mampu menjejakkan kaki ke menara gading sehingga mampu menembusi alam pekerjaan. Apa yang lebih mengkagumkan aku adalah kerana imannya. Walaupun keluarganya bukanlah keluarga yang terlalu mementingkan pendidikan agama, namun dia mampu membimbing dirinya sendiri untuk menjadi seorang insan yang juga hamba kepada Allah.

Sungguh, tersentuh mendengar kisahnya. Aku sangkakan dia kini sudah mampu tersenyum puas dan menarik nafas lega dengan dunia kerjayanya memandangkan itu adalah salah satu harapannya iaitu ingin berdikari tanpa mengharapkan bantuan dari keluarganya lagi. Untuk kesekian kalinya lagi, dia diuji. Pelbagai fitnah dipalitkan ke atas dirinya. Apa yang lebih menyedihkan, fitnah itu datangnya dari saudara-maranya sendiri. Mungkin iri hati dengan apa yang dia miliki kini, mereka mengeluarkan pelbagai kenyataan-kenyataan yang bisa menggoyahkan kepercayaan ahli keluarganya terhadap dirinya. Segala kepedihan itu ditanggungnya sendirian. Walaupun aku tidak berada di tempatnya, namun aku dapat merasakan betapa sakitnya difitnah.

Apabila dia pulang ke kampung, pasti ada sahaja kata-kata sindiran kesat yang hinggap di telinganya. Mereka menyangkakan dia sudah lupa diri dan hanya ingin hidup bermewahan sahaja. Kemewahanlah sangat! Sedangkan gaji bulanan jawatan seperti kami ini hanyalah 2k sahaja. Belum lagi ditolak hutang kereta, sewa rumah itu dan ini. Bukan itu sahaja malah banyak lagi hamburan-hamburan sinis yang mereka lemparkan berpunca dari fitnah yang ditimbulkan. Sudah, tidak sanggup aku menceritakan tentang fitnah-fitnah tersebut. Sungguh, betapa remuknya hati apabila bersusah payah memandu kenderaan sendirian untuk pulang ke kampung yang mengambil masa perjalanan lebih 5 jam semata-mata untuk bertemu dengan keluarga tercinta dengan hati yang berbunga-bunga tetapi sesampainya sahaja sudah di sambut dengan taufan sindiran yang melenyapkan segala keindahan kuntuman bunga yang tadinya mekar mewangi. Sampainya hati mereka meperlakukan sahabatku sebegini rupa. Tidak cukupkah lagi penderitaan jiwa yang ditanggungnya selama hidupnya sebelum ini?

Sekali lagi aku menyatakan kekaguman aku terhadap kesabarannya. Walau sesekali jiwanya merintih kesakitan, bergelumang dengan air mata kekecewaan sehingga bengkak matanya namun bagi ku dia benar-benar seorang gadis yang tegar dan berjiwa kental. Tidak pernah sesekali dia berdendam terhadap mereka yang telah menyakitinya. Tidak pernah sesekali dia mengeluh dengan apa yang melanda dirinya. Sungguh, dia benar-benar layak diuji sebegini rupa. Kalau lah aku, sudah pasti jatuh tersungkur sampai tidak berdaya untuk bangun kembali. Semakin kuat diuji, semakin sayang Allah pada kita. Ya, aku nampak kasih sayang Allah sedang meresap ke dalam jiwanya kerana itulah semakin diuji semakin tabah dia menghadapinya. Sungguh, air mata ini tak mampu disimpan lagi lantas mengalir deras membasahi pipi terkesan dengan ketabahannya dan betapa Allah itu Maha Bijaksana dalam menilai hambaNya.

Terima kasih kerana masih sudi berkongsi cerita dengan ku. Moga ianya menjadi satu lagi pedoman bagi ku untuk lebih mengenal erti kehidupan sebagai hambaNya. Sahabat, ketahuilah Allah sedang berbicara dengan mu. Dia rindu mendengar rintihan mu. Dia ingin kamu sentiasa ingat padaNya. Dia ingin kamu sentiasa dekat denganNya. Ketahuilah sahabat, kamu benar-benar beruntung kerana diuji oleh Allah kerana sesungguhnya Allah amat menyayangiMu. Dan ketahuilah juga oleh mu bahawa suatu saat dan ketika nanti pasti kemenangan akan berpihak pada kebenaran. Semoga rahmat dan kasih sayang Allah sentiasa bersamamu dalam mengharungi liku-liku kehiduapan yang mendatang.

0 comments: