BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Tuesday, July 6, 2010

Ketika Diri Terasa Dekat DenganNya

Dari sudut jendela, ku lihat segenap alam gelap gelita. Suasana hening mendakap kesunyian. Lantas aku bangkit dari peraduan menghampiri jendela dan menghirup udara dingin di penghujung malam tersebut. Jam di dinding menunjukkan tepat jam 3.00 pagi. Aku sendiri tidak begitu pasti apa yang membuatkan aku terjaga dari lena. Sesungguhnya waktu sebeginilah waktu seorang hamba itu paling dekat dengan Penciptanya. Waktu sebegini adalah waktu yang paling mustajab untuk memohon keampunan dan memanjatkan doa kepada Maha Pencipta.

Menyingkap persoalan ini, jari-jemariku lincah mencoretkan sedikit pengetahuan yang ada untuk dijadikan ingatan buat diriku yang sering saja alpa dan leka agar aku sentiasa ingat dan sedar bahawa doa adalah senjata seorang mukmin dan begitu besar sebenarnya kuasa doa ini. Sesungguhnya doa cahaya terang untuk mengharungi bumi dan langit yang maha luas ini.Doa itu dikatakan senjata, bererti doa mampu sebenarnya mengawal diri di waktu suka dan duka, pahit dan getir, dalam cubaan dan tekanan. Bahkan waktu berhadapan dengan musuh besar sekalipun. Allah s.w.t telah berfirman:

“Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Ku perkenankan bagimu” (Surah Al-Mukmin: 60)

Doa adalah ibadah yang sangat agung, yang tidak boleh dipalingkan kepada selain Allah. Hakikat doa adalah menunjukkan ketergantungan kita kepada Allah Ta'ala dan berlepas diri dari daya dan upaya makhluk. Doa merupakan tanda Ubudiyah (penghambaan diri secara menyeluruh kepada Allah Ta'ala). Doa juga merupakan lambang kelemahan manusia. Di dalam ibadah doa terkandung pujian terhadap Allah Ta'ala. Di samping itu terkandung juga sifat penyantun dan pemurah bagi Allah Ta'ala. Oleh sebab itu Rasulullah bersabda:

"Doa itu adalah ibadah." (HR. Tirmidzi)

Rasulullah juga pernah bersabda:

“Sesiapa yang ingin dikabulkan doanya oleh Allahketika dalam keadaan duka, maka perbanyaklah doa sewaktu dalam senang.” (Riwayat Abu DAwud)

Setiap perbuatan dan perkara yang kita laksanakan perlu ada adab dan tatasusilanya begitu juga dengan berdoa, harus ada tatatertibnya agar Allah senang dengan doa-doa kita, agar doa-doa kita itu menjadi ibadah yang mampu membawa seribu keberkatan dari Allah s.w.t. Antara adab berdoa adalah:

1. Memulakan doa dengan bacaan tahmid dan bacaan selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w.

2. Memilih waktu, tempat dan keadaan yang tepat lagi baik misalnya sepertiga malam, sesudah solat fardhu, ketika turun hujan, akhir waktu pada hari Jumaat, ketika sujud dan lain-lain.

3. Berdoa sambil menghadap kea rah kiblat, kedua-dua tangan diangkat.

4. Berdoa dengan suara yang perlahan.

5. Berdoa dengan penuh tumpuan, perasaan tunduk, khuyuk dan penuh harapan serta tidak menginginkan agar doanya segera dimakbulkan.

6. Terus menerus berdoa. Optimis bahawa doanya terkabul dan berprasangka baik kepada Allah, sehingga tidak akan menyatakan “YA Allah, ampunilah doasaku jika Engkau menghendakinya”

7. Memastikan yang makanan yang dimakan adalah benar-benar halal dan menjauhi perbuatan zalim serta sering bertaubat kepada Allah.

8. Tidak mendoakan keburukan tidak kira pada diri sendiri mahupun orang lain.

Orang-orang yang diterima doanya:

1. Orang yang sedang berada dalam bahaya.

2. Orang yang sedang dizalimi meskipun dia kafir.

3. Ibu bapa yang mendoakan anaknya, atau anak yang mendoakan ibu bapanya.

4. Anak yang berbakti.

5. Seorang muslim yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan saudaranya tersebut.

6. Orang yang berpuasa sehingga dia berbuka.

7. Musafir sehingga dia kembali ke rumahnya.

Dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari riwayat Abi Hurairah r.a, Nabi Muhammad s.a.w menceritakan tentang seorang lelaki yang dalam pengembaraannya, berdebu badannya dan kusut rambutnya berdoa menadahkan kedua tangannya ke langit memohon kepada Allah, padahal minumannya haram, pakaiannya haram dan dikeyangkan dengan bahan-bahan makanan yang haram, maka bagaimana Allah akan menerima doanya.

“Sesungguhnya Allah Ta’ala itu adalah baik. Dia tidak akan menerima sesuatu perkara kecuali perkara-perkara yang baik juga.” (Riwayat Imam Muslim)


0 comments: