BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Tuesday, October 12, 2010

Jom Jalan-Jalan: Kota Bharu

Kota Bharu adalah ibu negeri bagi Kelantan Darul Naim yang juga merupakan daerah kelahiran ku. Walaupun usia ku kini sudah mencecah 21 tahun, tetapi masih banyak tempat-tempat di Kota Bharu yang belum aku jelajahi. Mana tidaknya, datang ke sini hanyalah setahun sekali dan itupun adalah semata-mata untuk pulang ke rumah nendaku untuk menyambut Perayaan Aidilfitri bersama sanak saudara. Jangankan untuk berjalan-jalan di bandar Kota Bharu, untuk singgah pun tidak berkesempatan.

Memandangkan aku kini sudah mempunyai kereta dan mampu bergerak sendiri (kalau sebelum ni tunggu abah saja yang bawa), pada kepulangan ku ke negeri Darul Naim kali ini aku mengambil kesempatan untuk membawa adik-adik ku dan sepupu-sepupu ku untuk merewang-rewang di Kota Bharu Bandaraya Islam. Sukurang-kurangnya mereka mengenali negeri asal ibu bapa mereka. Antara tempat-tempat menarik yang sempat kami singgah pada hari raya ke-3 tersebut adalah KB Mall, Istana Jahar(Muzium Adat Istiadat) dan Pasar Siti Khadijah.

Menghabiskan Duit Di Kb Mall





Teruja Melihat Pintu Gerbang Istana

Pasar Siti Khadijah Yang Unik


Walaupun hampir seharian meluangkan masa untuk berkunjung di kota serambi Mekah ini namun masih banyak lagi tempat-tempat menarik lain di sekitarnya yang tidak sempat disinggah. InsyAllah, mugkin dikesempatan yang akan datang.

0 comments: