BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Tuesday, October 19, 2010

Sombongnya Aku

Suasana kelam melitupi segenap ruang pejabat lantaran kesemua lampu dipadamkan. Pencahayaan semula jadi dari terik mentari mencelah masuk melalui ruang-ruang jendela kaca untuk menyebarkan cahayanya. Ayunan bandul jam di dinding jelas kedengaran lantaran kesunyian yang kian jelas menguasai suasana. Lantas menarik perhatian ku untuk menatap wajahnya yang sedang bekerja keras menggerakkan jaluran saat, tidak pernah berhenti sedetik pun (melaiankan kehabisan bateri). Setelah menatapi wajah bulatnya buat beberapa ketika, fahamlah aku bahawa waktu sudahpun beredar ke jam 1.00 petang iaitu waktu dimana semua staf akan berpusu-pusu keluar meninggalkan ruang kerja masing-masing untuk menikmati hidangan tengahari.

Kosong. Ruangan pejabat benar-benar telah dikosongkan. Sekosong ruangan hatiku yang sekian lama sekian goyah dek perasaan kosong! Aku masih tetap setia di singgahsana empuk ku sambil mencoretkan lakaran-lakaran kehidupan di atas helaian kertas yang berselerakan di atas meja. Walaupun sudah hampir 3 bulan aku berkhidmat di sini, namun aku masih belum bisa menyesuaikan diri dengan persekitaran di sini. Entah kenapa, sukar benar rasanya untuk aku menyerapkan manusia di sini sama ada rakan sejawat mahupun pekerja bawahan ke dalam ruangan hidup ku.

Setiap kali aku masuk ke pejabat, aku akan terus duduk di ruangan singgahsana ku, menandatangani apa-apa dokumen yang berkaitan lantas mengadap komputer dan melilau-lilau ke laman sesawang yang sememangnya tidak pernah menjemukan aku sehinggalah tiba waktu untuk meninggalkan pejabat. Kadang-kala satu per dua masa bekerja aku di habiskan dengan menelefon Ummi, termenung dan berangan. Huh! Tabiat yang sememangnya tak pernah luntur bahkan sudah menjadi sebahagian dari diri ku. Entah apa yang difikirkan (macam-macam benda berlegar di ruang fikiranku).

Aku diajukan dengan persoalan dari pekerja bawahan ku yang menyedarkan aku terhadap sesuatu dan mendorong ku untuk menilai kembali ke dalam diri segala kekurangan dan kepelikan yang berlaku ke atas ku. Kenapa aku tidak bercampur dengan rakan-rakan sejawat yang lain dan segalanya dilakukan seorang diri. Ke mana pun aku pergi, aku tidak pernah beriringan dengan sesiapa sehingga ada yang mengatakan aku sukar untuk di dekati atau dengan erti kata lain yang lebih mudah, SOMBONG! Itulah gelaran yang sering aku terima ke mana pun aku berada lebih-lebih lagi dengan mereka yang masih belum mengenali diriku.

Bila direnungkan kembali keadaan ini, aku baru sedar bahawa aku sebenarnya tidak pernah memberi ruang kepada mereka untuk mengenaliku dan bersosial denganku. Aku lebih banyak menghabiskan masa dengan diri ku sendiri berbanding dengan orang-0rang di sekelilingku di dalam pejabat tersebut kerana bagiku mereka tidak pernah wujud dalam kehidupan sosial ku melainkan atas urusan kerja. Sungguh, aku benar-benar tidak pandai menyesuaikan diri dengan mereka! Apabila mereka datang kepada ku untuk berbual-bual, aku pasti akan ghaib kerana aku tidak faham topik apakah yang mereka bualkan (yang penting bukan pasal kerja) dan aku tidak berminat untuk mengetahui tentang hal peribadi mereka, ‘boyfriend’lah, makanan itu sedap makanan ini tak sedaplah, pergi ke sanalah ke sinilah, itulah inilah. Owh maaf, aku benar-benar tidak berminat untuk bercakap tentang hal-hal tersebut dengan mereka dan maaf aku bukan seorang yang hipokrit yang mampu menyembunyikan perasaan tidak suka dan menggantikannya dengan “keplastikan”!

Tiba-tiba terngiang-ngiang di hujung telingaku akan ayat yang sungguh terkesan di hati, “habulum minallah wa hablum minannas ((hubungan yang baik kepada Allah) dan hubungan yang baik dengan manusia) lantas mendorongku untuk merungkai persoalan ini. Sesungguhnya Allah telah menciptakan manusia di atas muka bumi ini untuk saling lengkap melengkapi antara satu sama lain. Hal ini ditekankan kerena manusia sangat memerlukan Tuhan dan Tuhan yang sesungguhnya adalah Allah SWT, disamping itu manusia juga tidak mampu untuk hidup sendirian, kerena ia memerlukan manusia lain yang dapat berinteraksi secara baik untuk mewujudkan kehidupan yang baik. Di dalam Al-Quran, Allah Swt berfirman:

"Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apapun dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar,dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri" (Surah An-Nisa’:36)

Hubungan Dengan Allah
Manusia telah dicipta oleh Allah bagaimana mungkin ia tidak mahu menyembah dan mengabdikan diri kepada sang pencipta, bukankah hal itu menunjukkan bahwa ia tidak pandai bersyukur kepada Allah Swt? Oleh karena itu, di dalam ayat di atas, manusia harus menyembah Allah dan menunjukkan pengabdian kepada-Nya dengan semurni-murninya sehingga ia tidak boleh menyekutukan Allah dengan apapun dan siapapun juga. Rasulullah Saw bersabda:
“Sesungguhnya yang aku sangat khuatirkan atas kamu adalah apabila kamu melakukan syirik yang kecil. Sahabat bertanya: ‘Apakah syirik yang kecil itu ya Rasulullah?’. Beliau menjawab, ‘Riya’.”

Hubungan Dengan Sesama Manusia
Di dalam ayat di atas, disebutkan contoh-contoh kepada siapa manusia harus menjalin hubungan yang sebaik-baiknya, yakni kepada lapan golongan.
1) Kedua ibu bapa.
2) Saudara mara.
3) Anak yatim.
4) Fakir Miskin.
5) Jiran Tetangga.
6) Teman Sejawat.
7) Musafir.
8) Hamba Sahaya.

Dalam rangkaian penyebutan kepada siapa saja manusia harus berbuat baik, selanjutnya Allah menutup ayat di atas dengan kalimat: “Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang sombong dan membanggakan diri”.
Kesan yang biasa kita tangkap dari kalimat ini adalah manusia jangan sombong kepada orang tuanya, meskipun ia lebih pintar dan kaya, ia juga tidak boleh sombong dengan kerabatnya, meskipun mereka orang yang lemah, miskin dan bodoh, jangan smbong kepada anak yatim kerana anak saat dimana anak kita juga menjadi yatim. Jangan sombong kepada orang miskin kerana ada saat dimana kitapun bisa menjadi miskin secara tiba-tiba. Jangan sombong kepada tetangga kerana merekalah orang yang pertama memberikan pertolongan atau kita minta pertolongan saat kita kesulitan. Jangan sombong kepada teman karena kita sangat memerlukannya. Jangan sombong kepada musafir kerana ada saat dimana kitapun menjadi musafir dan jangan sombong kepada pembantu rumah tangga kerana mereka besar bantuannya kepada kita meskipun tidak besar upah yang kita berikan.

Justeru itu kita harus menjalin hubungan baik kepada Allah lalu dibuktikan dengan menjalin hubungan baik dengan sesama manusia, sedangkan hubungan yang baik dengan sesama manusia harus didasari atas hubungan baik kepada Allah. Apapun dalam dunia yang serba serbi dah tungang terbalik ni, aku rasa lebih baik dan sesuai kiranya aku mempraktikkan “buat baik berpada-pada, buat jahat jagan sekali” dan “sesungguhnya diam itu adalah lebih baik”. Kesimpulannya aku akan terus begini untuk kebaikan ku agar aku tidak tergolong dalam golongan manusia yang memakan daging sahabatnya sendiri dan sebagainya. Biarlah hubungan itu terjalin atas dasar mendapat keredhaan Allah, bukannya atas dasar keduniaan semata-mata. Huallahua’lam!

0 comments: