BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Wednesday, April 14, 2010

Cintaku Tersemat UntukNya

Dini hari kembali bertamu. Kepekatan malam masih jelas menutupi atmosfera alam. Ku kira ketika itu tepat jam 4.00am. Aku bersama teman seperjuangan ku asyik menyiapkan “slide show” mengenai apa yang telah kami perolehi sepanjang menjalani latihan praktikal yang bakal dipersembahkan dihadapan “lecturer” kami keesokan harinya. Zikir-zikir beralun memecah kesunyian, mendamaikan kalbu, menyelinap ke segenap urat darah. Syahdu rasanya mengamati maksud-maksud yang cukup indah tersirat di dalam alunan zikir-zikir tersebut. Dari Anas ra bahwa Rasulullah saw bersabda :

“Jika kamu sedang melewati kebun-kebun syurga, maka singgahlah ke dalamnya. Tanya para sahabat : Apa yang engkau maksud dengan kebun-kebun surga, wahai Rasulullah?? Sabda beliau : Ia adalah majlis-majlis zikir.” (Riwayat Tirmizi dan menilainya Hasan, Ahmad,AL Baihaqi dan Ibnu Syahim)

“Orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) “Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.” (Surah 3: Al Imran Ayat 191)

Alunan zikir-zikir merdu ini membuatkan kuntuman cinta yang sudah lama tersemat kian mekar dan mengharum menghiasi laman hidupku. Sungguh agungnya Allah, sugguh mulianya Rasulullah. Betapa aku tenang disisinNya, damai bersamaNya. Bait-bait zikir tidak menjadi pengubat rindu malahan menjadi bisikan rindu yang penuh dengan pengharapan terhadapNya. Cinta yang bertasbih mengutus hati ini untuk lebih dekat denganNya. Sungguh, aku amat mendambarkan cintaNya.

سُبْحَانَ اللَّهِ، والحَمْدُ لِلَّهِ، وَلا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ

لا حول ولا قوة إلا بالله

لا إلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ وَهُوَ على كُلّ شَيْءٍ قَدِيرٌ


“Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad SAW yang dengan berkat baginda, Engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan ke atas keluarga dan sahabat baginda”

“Dengan namamu Ya Allah, kami meminta pada waktu pagi dan petang, bagi Mu segala pujian pada waktu pagi dan petang, kurniakan kepada kami dari sisiMu petunjuk, tunjukkan kami jalan kebaikan. Sesugguhnya ketaqwaan kepada Allah adalah cahaya dan jalan kejayaan.”

Sebaik-baik manusia adalah manusia yang selalu mengingati Allah SWT. Tidak kira di mana dan apa juga yang dilakukan, hati kita sentiasa mengingati Allah. Dengan menyebut dan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.

Berikut adalah amalan zikir harian yang boleh kita lakukan sebagai amalan setiap hari:

AHAD

ISNIN

SELASA

SABTU

JUMAAT
KHAMIS
RABU
Semoga dengan berzikir, hati kita menjadi tenang dan kita menjadi insan yang bertaqwa serta bertambah-tambah imannya. Amin...

0 comments: