BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Katakanlah (Wahai Muhammad): “Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu bertawakal” [Al-Taubah 9: 51]

Saturday, March 20, 2010

Hati Setegar Tembok Konkrit

Kehangatan malam masih terasa dek kerana mataku masih enggan terlena. Aku mendongak ke arah jam dinding yang ketika itu jarum panjang dan pendek berada tepat diangka 12 menandakan hari baru bermula. Aku mengalihkan pula pandangan ke arah sisi kiriku. Dalam kesamaran cahaya, aku dapat melihat kelibat teman sebilik ku yang sedang dibuai mimpi. Barangkali bukan mimpi yang indah kerana ku lihat, dia seperti tidak keruan. Sekejap berkalih ke kiri kemudian ke kanan. Mungkin juga kerana tidak selesa dengan kehangatan pada malam ini. Alam terasa begitu sunyi dan tenang sekali. Kedamaian tiba-tiba menyelinap ke sanubari ku. Aku teringat akan sabda junjungan mulia, Nabi Muhammad SAW yang artinya:

"Pada waktu seseorang tidur, syaitan membuat tiga buah simpul dikepalanya. Untuk setiap ia mengatakan : “tidurlah engkau sepanjang malam, bila ia terbangun, lalu menyebut nama Allah, maka lepaslah satu simpul, Jika ia berwudhu, maka lepaslah satu simpul lagi; dan jika ia shalat, maka terbukalah seluruh simpul. Pada waktu bangun lagi, ia akan merasa penuh semangat dengan badan yang segar. Jika tidak,ia akan bangun pagi dengan perasaan serba tak enak dan malas.”(HR.Imam Bukhari,dari shahabat Abu Hurairah r.a)

Saat segenap alam sepi bertemankan mimpi dalam kerehatan yang agak panjang, deruan enjin kereta Produa Kancil berwarna biru di perkarangan rumah sedikit mengganggu kedamaian yang tadinya menghuni sanubariku. Tidak sampai beberapa detik, kedengaran pula grail berwarna maroon di ruang tamu rumahku di kuak. Deria pendengaran yang Allah kurniakan kepadaku telah meransang reseptor sarafku untuk menghantar maklumat tersebut melalui neuron-neuron otak yang berhubung. Fahamlah akan diriku bahawa teman serumah ku telah keluar bersama lelaki yang digelar olehnya “kawan” yang juga sepejabat dengan kami. Aku lansung tidak menjenguk ke luar jendela untuk memastikan apa sebenarnya yang telah berlaku kerana memang biasa benar perkara ini terjadi tatkala menjelang hujung minggu.

Apa yang bakal aku coretkan ini bukanlah bertujuan untuk memburukkan dirinya. Tetapi hanya sekadar untuk menjadi peringatan pada diriku agar aku tidak terikut jejaknya dan juga ingin meluahkan perasaan kurang senang akan sikapnya yang sering keluar kala dini hari dan pulang kala subuh hari. Aku yang sedikit rasa berdosa kerana tidak mampu menyedarkannya walau sudah pelbagai andaian buruk telah ku dengar tentang dirinya. Walhal, dia sendiri pun mengetahui akan hal itu tetapi lansung tidak diendahkan. Aku sedar, dirinya tampak lebih alim dari ku dari segi pemakaiannya, ilmunya dan amal ibadah yang dilakukan. Jika dari pandangan kasar, aku ini hanyalah insan biasa yang serba kekurangan dalam soal ilmu agama. Tidak sepertinya yang mempunyai perbagai kitab-kitab agama, buku-buku ilmiah dan sebagainya. Seakan tidak layak bagiku untuk menegurnya. Imam Said bin Jubair pernah berkata,

"Jika seseorang tidak mahu mengajak kepada yang ma'ruf & mencegah kemungkaran sehingga keadaan dirinya sempurna, maka tidak akan ada seorang pun yang akan mengajak kepada yang ma'ruf & mencegah kemungkaran. " Imam Malik amat bersetuju dengan kenyataan Imam Said bin Jubair ini & sebagai tanda sokongannya, beliau menambah, "Dan siapakah antara kita yang lengkap & sempurna?"

Ya, itu benar sekali. Kalau nak tunggu diri ni sempurna, sampai bila-bila pun tak terzahir. Sesungguhnya tidak ada manusia yang sempurna. Tetapi kita perlu berusaha untuk mencari kesempurnaan itu. Justeru itulah kita perlu saling ingat-mengingati antara satu sama lain. Namun, tidak bermakna ketidaksempurnaan ini boleh dijadikan alasan untuk kita terus-terusan melakukan kesilapan. Perwatakannya itu lansung tidak membuatkan aku kagum atau bangga dengannya. Dia lebih berusia dariku. Ilmu yang dimilikinya juga lebih dariku. Dia mengerjakan suruhan Allah tetapi dalam masa yang sama dia tidak meninggalkan larangan Allah sedang dia tahu benar apa hukum atas perbuatan yang di lakukan itu. Dia telah menghancurkan sekelumit kebanggaan aku terhadap dirinya suatu ketika dahulu. Dia mengajak aku untuk beribadah kepada Allah tetapi bila ditegur mengenai sikapnya itu, jawapan yang bakal aku terima adalah, “Alah, kitorang keluar bukan berdua-duaan. Kitorang pi tengok wayang. Ramai lagi orang dalam panggung tu.” Astaghfirullahalazim…Beginikah cara orang berilmu berfikir?? Sungguh, aku kecewa dengan sikapnnya. Ingatlah, jangan kerana kita Islam terhina. Kau membawa imej wanita muslimah sejati, tetapi tingkahmu lansung tak ubah seperti wanita yang kurang harga dirinya. Kau bergaul bebas dengan kawan lelaki mu dikhalayak ramai. Bersentuhan dengan lelaki bukan mahram adalah perkara biasa bagimu. Kau lansung tidak mengendahkan mata-mata yang memandang, hati-hati yang berprasangka, dan mulut-mulut yang menaburkan fitnah. Fitnah yang engkau sendiri ciptakan! Sungguh, aku sungguh sedih dan kecewa. Tidak ada apa lagi yang mampu aku lakukan. Sudah berbuih mulut ku dan teman sebilik ku menasihati mu. Tapi engkau tetap dengan sikapmu. Kepalamu sekeras batu. Hatimu setegar tembok konkrit yang menutupi segenap ruang segumpal dagingmu itu dengan rasa tidak bersalahmu. Bagimu kami yang menegurmu ini, hanyalah tidak lain tidak bukan kerana cemburu dengan mu yang memiliki ramai kenalan lelaki. Sudahlah! Aku tidak mahu mendengar apa-apa lagi jawapan munafik mu. Hipokrit benar dirimu wahai sahabat. Mungkin kau merasakan cukup bahagian dengan tingkahmu ini. Ketahuilah, kebahagiaan yang kau rasakan ini tidak akan kekal.

“Cintailah sesiapa sahaja yang engkau ingini, tapi ingat dia pasti akan meninggalkan kamu. Lakukanlah apa sahaja yang kau ingini, tapi ingat kamu pasti akan mendapat balasan atas setiap perlakuanmu dan hiduplah kamu dengan sepuas-puasnya tapi ingat kamu pasti akan mati.”

Maafkan aku wahai sahabat. Aku terpaksa berundur diri dari terus menegurmu. Kerana aku tidak berdaya lagi untuk menegahmu dan bertikam lidah denganmu dek kerana hal yang engkau sendiri tahu kebenarannya. Sesungguhnya, mencegah dengan hati adalah tanda selemah-lemah iman. Namun, di sini aku ingin menyuarakan juga ucapan terima kasih atas kebaikkan yang telah kau hulurkan buatku sepanjang kita bergelar sahabat...
Ya Allah, peliharalah hati-hati kami. Jauhkanlah kami dari segala kemungkaran dan kemaksiatan. Bimbinglah kami ke jalanMu. Sessungguhnya Engkaulah Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Amin…

0 comments: